Ο νέος κλιματικός νόμος: μια θηλειά για το περιβάλλον, μια θηλειά για τον λαό!
ΕΠΠΠΟ: Ένας απλά άθλιος νόμος, απολύτου κοροϊδίας και καταστροφικών τάσεων. Θα πρέπει να είναι πολύ ανόητος ή χωρίς ενημέρωση κάποιος για να νομίζει ότι από αυτόν τον νόμο και το τρομοκλιμακτικό του δικαιολογητικό αφήγημα θα προκύψει κάτι καλό για το περιβάλλον και τον απλό άνθρωπο. Για τις μεγάλες και εν πολλοίς γνωστές ετειρείες και οικονομικά συμφέροντα και τις προβληματικές τράπεζες, ΝΑΙ θα προκύψουν τεράστια κέρδη.
---
Το πανελλαδικό Δίκτυο συλλογικοτήτων για την ενέργεια για τον υπό συζήτηση νόμο
σχεδίου νόμου για τις ΑΠΕ, την αποθήκευση ενέργειας κ.λπ., που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Το πανελλαδικό Δίκτυο συλλογικοτήτων για την ενέργεια κατέθεσε αναλυτικό κείμενο σχολιασμού –
παρατηρήσεων πάνω στο περιεχόμενο του σχεδίου νόμου, με την κριτική του να συμπυκνώνεται στα εξής:
Με το -υπό διαβούλευση- σχέδιο νόμου, η κυβέρνηση αντί να δει το ζήτημα της ενεργειακής -και όχι μόνο- κρίσης ως μια αφετηρία για ενεργειακό σχεδιασμό προσαρμοσμένο στα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της χώρας, όπως κάνουν όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, εντείνει την αδιέξοδη πορεία του νόμου 4001/2011, που ορίζει ότι μακροπρόθεσμος προγραμματισμός είναι «ο προγραμματισμός των επενδυτικών αναγκών όσον αφορά το δυναμικό παραγωγής, μεταφοράς και διανομής σε μακροπρόθεσμη βάση, προκειμένου να καλύπτεται η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στο σύστημα και να εξασφαλίζεται ο εφοδιασμός των πελατών», με αποτέλεσμα να λειτουργεί ως τροχονόμος των «επενδυτών», για την εξυπηρέτηση πελατών και όχι πολιτών.
Το νομοσχέδιο προσθέτει στο σύστημα παραγωγής ενέργειας της χώρας, ακόμα περισσότερες μονάδες ΑΠΕ, καθορίζοντας δυνατότητα περικοπών ενέργειας σε σταθμούς ΑΠΕ στη φάση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης προκειμένου να καταστεί δυνατή η εγκατάσταση περισσότερων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ (άρθρα 5 & 10), μια νέα κατηγορία ενεργειακών έργων, τις μονάδες αποθήκευσης ενέργειας, εξομοιώνοντας τους κανόνες χωροθέτησης έργων που δεν είναι έργα ΑΠΕ με αυτούς των έργων ΑΠΕ (άρθρο 4 & 11) και καθορίζοντας εκ των υστέρων τους όρους αδειοδότησης έργων που κατέχουν ήδη άδειες παραγωγής σε θέσεις που έχουν επιλέξει (άρθρα 71, 76, & 78-80), νέες μονάδες φυσικού αερίου, ντίζελ και μαζούτ, αναιρώντας τις προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί ότι τα έργα αποθήκευσης θα τις υποκαταστήσουν.
Αυξάνει έτσι, ακόμα περισσότερο τα περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά κόστη της παραγωγής
ηλεκτρικής ενέργειας, αναδεικνύοντας τη σπατάλη ενεργειακών πόρων που συντελείται στην «απελευθερωμένη» αγορά παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Περισσότερα στοιχεία και το πλήρες κείμενο της παρέμβασης βρίσκονται αναρτημένα εδώ:
https://bit.ly/39fj5vz
https://drive.google.com/file/d/1-D89pCB5oT0mlxuG51dlsl6C3fFcG5uC/view?usp=sharing
---
Τέλος στους καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης βάζει ο νέος κλιματικός νόμος που κατατέθηκε στη Βουλή, ο οποίος μεταξύ άλλων προβλέπει την υποχρεωτική εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε νέα κτίρια άνω των 500 τ.μ., ενώ θα επιτρέπεται η πώληση πετρελαίου θέρμανσης αποκλειστικά αναμεμειγμένου με ανανεώσιμα υγρά καύσιμα, σε ποσοστό τουλάχιστον 30%. Παράλληλα, από το 2025 όλα τα ακίνητα που βρίσκονται σε κλιματικά «επικίνδυνες» περιοχές θα πρέπει υποχρεωτικά να ασφαλίζονται, αλλιώς δεν θα λαμβάνουν ρεύμα.
Από την 1η Ιανουαρίου 2025 απαγορεύεται η πώληση και η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης. Μάλιστα, σε όποιον πωλεί ή εγκαθιστά καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης θα επιβάλλονται πρόστιμο και σφράγιση του καυστήρα. Το ύψος του προστίμου ορίζεται σε ποσό τριπλάσιο της τιμής πώλησης του καυστήρα.
Από την 1η Ιανουαρίου 2030, επιτρέπεται αποκλειστικά η πώληση πετρελαίου θέρμανσης το οποίο είναι αναμεμειγμένο σε ποσοστό τουλάχιστον 30% κατ’ όγκο με ανανεώσιμα υγρά καύσιμα. Σε όποιοςν δεν συμμορφωθεί, το ύψος του προστίμου ορίζεται σε ποσό τριπλάσιο της αξίας του πωληθέντος καυσίμου στον τελικό καταναλωτή.
Υποχρεωτικά τα φωτοβολταϊκά σε νέα κτίρια - Εξαιρούνται ναοί και καταλύματαΓια αιτήσεις έκδοσης οικοδομικών αδειών ανέγερσης νέων κτιρίων ή προσθηκών σε υφιστάμενη κτίρια που υποβάλλονται από την 1η Ιανουαρίου 2023, τα ειδικά κτίρια εξαιρουμένων των τουριστικών καταλυμάτων και των ναών, με κάλυψη μεγαλύτερη των 500 τ.μ., υποχρεούνται να τοποθετούν συστήματα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά ή θερμικά ηλιακά συστήματα σε ποσοστό που αντιστοιχεί στο 30% τουλάχιστον της κάλυψης.
Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίωνΑπό την 1η Ιανουαρίου 2023, θα γίνεται υπολογισμός του ανθρακικού αποτυπώματος των κτιρίων, σύμφωνα με το πρότυπο «ISO 14064-1:2018», κατηγορίας 1 και 2 ή με άλλη αντίστοιχη μέθοδο.
Αίτημα για την ένταξη στο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων δύναται να υποβάλει τόσο ο φορέας στον οποίο ανήκει το κτίριο, όσο και ο φορέας που έχει νομίμως τη χρήση του κτιρίου.
Αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσηςΤέλος, επεκτείνονται οι χρηματοδοτούμενες δράσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και στην αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης που λειτουργούν με στερεά καύσιμα ή συνδέονται με σύστημα τηλεθέρμανσης από συστήματα θέρμανσης φυσικού αερίου, σύμφωνα με το άρθρο 28.
Ασφάλιση κτιρίωνΠροβλέπεται επίσης ότι από την 1η Ιανουαρίου 2025 τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας ( γεωγραφικές ζώνες υψηλής πιθανότητας πλημμύρας ή σε σημεία κοντά σε δασικές περιοχές που χαρακτηρίζονται από υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς) θα ασφαλίζονται υποχρεωτικά. Η ύπαρξη ασφαλιστηρίου συμβολαίου αποτελεί προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου