«Ο Ασκός του Αιόλου» και η αίολη ενέργεια

Από Ειρήνη Λίτινα
- Αύγουστος 15, 2020







«Το μεγάλο κακό έχει πια γίνει… Έχει επιβληθεί ο ανάλγητος σχεδιασμός και προχωράνε σε ακόμα χειρότερο σχεδιασμό με το νόμο του Χατζηδάκη για τις περιοχές NATURA. Δεν είναι θέμα αλλαγής χωροθέτησης, γιατί πια ο κόσμος έχει καταλάβει ότι δεν βρίσκεται εκεί το παιχνίδι αλλά στην πολιτική αισχροκέρδειας, που είναι πια αναπόσπαστο κομμάτι και εργαλείο στο οικονομικό πολιτικό σύστημα της χώρας» τονίζει ο δημοσιογράφος και σκηνοθέτης του ντοκυμαντέρ «Ο Ασκός Του Αιόλου» Νασίμ Αλάτρας.



Το ντοκυμαντέρ «Ο Ασκός Του Αιόλου» υπήρξε η πρώτη εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική καταγραφή της αντίδρασης που εκδηλώνεται διαρκώς κατά της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών στον ελληνικό χώρο. Οι ανεπαρκείς Μελέτες Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η έλλειψη ενημέρωσης στις τοπικές κοινωνίες, η επακολουθούμενη παράκαμψή τους, οι σοβαρές επιπτώσεις στην άγρια ζωή, το φυσικό περιβάλλον, στην φυσιογνωμία της τοπικής κοινωνίας, η απορριπτόμενη ενέργεια, η εν τέλει ‘’καθαρή’’, ‘’πράσινη’’ ενέργεια είναι λίγα μόνο από τα ζητήματα που θίγονται στο ντοκυμαντέρ.



Συζητάμε για την Press Publica με τον δημοσιογράφο και σκηνοθέτη του ντοκυμαντέρ «Ο Ασκός Του Αιόλου» Νασίμ Αλάτρας.


Νασίμ, πως επιλέχθηκε η ομάδα παραγωγής του ντοκυμαντέρ;


Από την αρχή και αφού έγινε κουβέντα για το ποιο «μήνυμα» χρειάζεται να στείλει και τι «περιεχόμενο» θα περιέχει το ντοκιμαντέρ, ο καθένας καθόρισε το τι μπορεί να δώσει και πως μπορεί να ανταποκριθεί στην «επικίνδυνη αποστολή». Γιατί έγινε σαφές ότι το ντοκιμαντέρ θα φέρει σε πρώτο πλάνο τα πρόσωπα και τις φωνές των ανθρώπων, που τα αφεντικά αυτού του τόπου και η μηχανή προπαγάνδας τους ήθελαν να φιμώσουν. Ήθελε θάρρος και θράσος, θα έλεγα, για να αποφασίσει κάποιος να ενταχθεί στην ομάδα παραγωγής. Μετά ήρθαν οι ικανότητες και οι δυνατότητες του κάθε μέλους . Αποδείχθηκε ότι ήταν αστείρευτες και έτσι πάντα βρίσκαμε λύσεις επιχειρησιακές και οργανωτικές για πολλά αδιέξοδα που βρίσκαμε στην πορεία. Η επιμονή και η υπομονή ήταν τα θεμέλια για να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα που τώρα βλέπετε ελεύθερα στο Διαδίκτυο.


Σε ποιες κατευθυντήριες κινήθηκε η σκηνοθεσία του;


Στο «Πριν» και το «Τώρα» και το «Μετά». Πως ήταν δηλαδή τα βουνά «Πριν» την εγκατάσταση των αιολικών εργοστασίων και πως αλλοιώνονται «Τώρα», την ώρα που διανοίγονται οι δρόμοι και ισοπεδώνονται τα βουνά και πως έγιναν τα βουνά «Μετά» την εγκατάσταση. Γι αυτό έπρεπε το κάθε μέλος της ομάδας παραγωγής να δει με τα ίδια του τα μάτια τα βουνά και να ακούσει τους ανθρώπους που αγωνίζονται και έχουν διαφορετικές απόψεις από εκείνες που συνεχώς προβάλλονται, ακούγονται και γράφονται στα ΜΜΕ. Γιατί μόνο έτσι μπορεί να συνθέσει ένα κομμάτι του παζλ της έρευνας, του σεναρίου και της σκηνοθεσίας. Όλα τα μέλη της ομάδας παραγωςής – Κώστας Πλιάκος, Αχιλλέας Κουρεμένος, Κατερίνα Β. Θεοφιλοπούλου, Δήμητρα Αιγινίτη, Κωνσταντίνος Σταθιάς , Ξενοφώντας Βαρδαρός, Μαρία Αγγελή και η Laila Hidjaazi –καθόρισαν τις κατευθυντήριες γραμμές, που έπρεπε να ακολουθήσει η σκηνοθεσία. Επιδιώξαμε και το πετύχαμε σε πολύ μεγάλο βαθμό να έχουμε δίπλα μας στα γυρίσματα πάνω στα βουνά τους ανθρώπους που ζουν δίπλα στα βουνά και αγωνίζονται για την προστασία τους, για να μας εξηγήσουν λεπτομερώς και με έγγραφα και χάρτες το γιατί διαφωνούν και γιατί αγωνίζονται. Καταφέραμε να δείξουμε στο ντοκιμαντέρ ότι οι άνθρωποι αυτοί προέρχονται από διαφορετικές αφετηρίες και εργάζονται σε διαφορετικά επαγγέλματα και όμως βρίσκουν τους τρόπους και τον χρόνο να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να αγωνίζονται.


Το ντοκυμαντέρ «Ο Ασκός του Αιόλου» απελευθερώθηκε λίγες μέρες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας». Είναι σύμπτωση;


Όχι δεν ήταν σύμπτωση και εξηγώ… Τα μέλη της ομάδας παραγωγής είχαν από την αρχή των γυρισμάτων επαφή με τους ανθρώπους σε όλες σχεδόν τις περιοχές και πολλές φορές έγιναν αποδέκτες προτάσεων και ιδεών για την πορεία του ντοκιμαντέρ. Από το 2016 που πρώτο προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μέχρι το 2020, το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε εκατοντάδες φορές σε όλη την χώρα… Σε χωριά, πόλεις, πλατείες και αίθουσες συλλόγων και ιδρυμάτων και έγιναν πολλές συζητήσεις και αναπτύχθηκαν ιδέες και σκέψεις. Τον τελευταίο καιρό όμως όλο και πιο έντονα συζητήθηκε το θέμα της «απελευθέρωσης» του ντοκιμαντέρ, γιατί πολλοί στο κίνημα προστασίας των βουνών και του περιβάλλοντος είδαν ότι η σημερινή κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει περισσότερη επιθετική και ανάλγητη πολιτική απέναντι στο περιβάλλον και τρέφει ίσως ιστορικό μίσος κατά των όμορφων βουνών της χώρας και ότι έχει βάλει στόχο να ισοπεδώσει, όσο μπορεί, περισσότερα βουνά, για να ικανοποιήσει πρώτα τα κέρδη των μεγαλοεργολάβων και δεύτερον για να εξασφαλίσει την στήριξή τους στον στόχο που έχει εκφράσει για παραμονή της στην εξουσία, για δυο τουλάχιστον τετραετίες. Τόσο ασυγκράτητο είναι το μένος της δεξιάς και το μίσος της, που γράφει στα παλιά της τα παπούτσια τα προγράμματα και τους νόμους της Ε.Ε. για την προστασία των περιοχών NATURA2000, που στην Ελλάδα αποτελεί μόλις το 19% της έκτασης της χώρας και περιλαμβάνει περίπου 359 περιοχές.


Ποια η κοινή συνισταμένη του ντοκυμαντέρ με δυό λόγια;


Ελεύθερα βουνά χωρίς αιολικά.


Σας καταλογίζουν ότι στο ντοκυμαντέρ δεν καταγράφηκαν και οι απόψεις της άλλης πλευράς, των επενδυτών.


Γιατί ενδιαφέρθηκε η άλλη πλευρά ποτέ και τα ΜΜΕ, που ελέγχουν οι μεγαλοεργολάβοι της, για την άποψη και τον αγώνα των ανθρώπων για την προστασία των βουνών; Έχετε δει πριν το ντοκιμαντέρ δημοσιεύματα και άρθρα και ρεπορτάζ κατά της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών στα βουνά; Έχει λάβει ποτέ υπόψιν η άλλη πλευρά τις μελέτες, τις ενστάσεις και τις αντιρρήσεις και έρευνες των τοπικών συλλόγων και αρχών; Τώρα ο κόσμος, η κοινή γνώμη έμαθε επιτέλους ότι υπάρχουν άνθρωποι που έχουν διαφορετική άποψη για την λεγόμενη «πράσινη ανάπτυξη» και «καθαρή ενέργεια»… Τώρα η κοινή γνώμη άρχισε να επεξεργάζεται και να σκέφτεται ότι ο κόσμος μας δεν είναι μονόπλευρος…Το ντοκιμαντέρ συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό ώστε να ξεκαθαρίζουν τα ψέματα από την αλήθεια, τους μύθους από την πραγματικότητα. Σε μια συνέντευξη που πήραμε από έναν υπεύθυνο που στήριζε φανατικά τις ανεμογεννήτριες τον ρωτήσαμε, αν ποτέ του έχει δει από κοντά αιολικό «πάρκο» ή αν έχει σταθεί κάτω από μια ανεμογεννήτρια… Και η απάντηση του ήταν «ΟΧΙ». Πως είναι δυνατόν να υπερασπίζεσαι κάτι που δεν το είδες από κοντά… Πως είναι δυνατόν από το γραφείο σου να υπερασπίζεσαι αυτούς τους μεγαλοεργολάβους που ισοπεδώνουν τα βουνά και αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία τους; Πως είναι δυνατόν από το γραφείο σου να υπερασπίζεσαι τη Χλωρίδα και την Πανίδα στην Αφρική -και καλά κάνεις- και να υπερασπίζεσαι αυτούς που την καταστρέφουν στη χώρα σου; Τόση αισχρή είναι η «άλλη πλευρά», που όχι μόνο αρνήθηκε να μας μιλήσει γιατί φοβήθηκε τις ερωτήσεις μας, μάλιστα έφτασε στο σημείο να ζητήσει με επιστολή στην ΕΡΤ να σταματήσει η προβολή του ντοκιμαντέρ μας «Ασκός του Αιόλου», γιατί είδε πιθανόν ότι απέσπασε καλή τηλεθέαση, όταν πρωτοπροβλήθηκε στην ΕΡΤ3. Η ΕΡΤ μας προσέγγισε και εκδήλωσε ενδιαφέρον, γιατί είδε ότι το ντοκιμαντέρ απέσπασε πολλές θετικές κριτικές και μεγάλο ενδιαφέρον από το κοινό στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.


Που οφείλεται, σύμφωνα με την έρευνά σας, το έντονο ενδιαφέρον των επενδυτών για τις περιοχές NΑΤURA;


Που άλλου; Στο κέρδος και μόνο στο κέρδος… Και πια στον κόσμο μας τα αφεντικά του δεν λογαριάζουν τίποτα άλλο εκτός από αυτό.. Και να είστε σίγουρη, όταν μιλάνε για «πράσινη» και «καθαρή» ενέργεια, εννοούν καθαρά κέρδη και πράσινα δολάρια. Το ενδιαφέρον τώρα συγκεκριμένα για τις περιοχές NATURAοφείλεται στο γεγονός ότι έχουν δίπλα τους ένα κράτος μαριονέτα τους… Εργαλείο στα χέρια τους, για να πολεμήσουν όσους κατάφεραν να σταθούν απέναντι τους υπερασπιζόμενοι τον άνθρωπο, τα βουνά, και το περιβάλλον.


Καταγράφετε μαρτυρίες ότι η εγκατάσταση των αιολικών ανεμογεννητριών και πάρκων δεν λαμβάνει υπόψιν την βούληση της τοπικής κοινωνίας, αψηφούνται οι δημοτικές αρχές, περιβαλλοντικές ενώσεις, σύλλογοι, επιστημονικές εκτιμήσεις.


Δεν μπορεί ένα ντοκιμαντέρ που θέλει να αποτελέσει παράθυρο για την αποκλεισμένη από τα καθεστωτικά ΜΜΕ να μην μιλάει με τους συλλόγους και τοπικές αρχές… Γιατί δεκαετίες αγωνίζονταν παντού με κάθε νόμιμο και δημοκρατικό τρόπο για να σταματήσουν την επέλαση των μπουλντόζων και εκσκαφέων των μεγαλοεργολάβων στα βουνά τους.


Τι ακριβώς καταγράφεται ότι συμβαίνει στους οριοθετημένους παλιούς οικισμούς, ακόμα και παραδοσιακούς, και τα αγροκτήματα;


Το πιο κραυγαλέο παράδειγμα για το πως σκέφτονται οι εγκέφαλοι των εταιριών αιολικών εγκαταστάσεων είναι ο παραδοσιακός οικισμός της Βάθειας στη Λακωνική Μάνη… Αυτόν τον τόσο όμορφο και ιστορικό οικισμό με τους παραδοσιακούς πύργους των Μανιατών, σκέφτηκαν να τον αλλοιώσουν βάζοντας στην απέναντι βουνοκορφή μια σειρά από πύργους ανεμογεννητριών, θέλοντας προφανώς να μας πουν ότι τέλος σε τέτοιες ομορφιές έρχεται το μεταλλικό μέλλον… Το τσιμεντένιο μέλλον.


Είναι όντως θέμα η χωροθέτηση των ανεμογεννητριών ή είναι πρόσχημα; Εκτιμάτε δηλαδή ότι υπό άλλες προϋποθέσεις, νέου χωροταξικού σχεδιασμού, θα γινόταν ευπρόσδεκτα τα αιολικά πάρκα;


Το μεγάλο κακό έχει πια γίνει… Έχει επιβληθεί ο ανάλγητος σχεδιασμός και προχωράνε σε ακόμα χειρότερο σχεδιασμό με το νόμο του Χατζηδάκη για τις περιοχές NATURA. Δεν είναι θέμα αλλαγής χωροθέτησης, γιατί πια ο κόσμος έχει καταλάβει ότι δεν βρίσκεται εκεί το παιχνίδι αλλά στην πολιτική αισχροκέρδειας, που είναι πια αναπόσπαστο κομμάτι και εργαλείο στο οικονομικό πολιτικό σύστημα της χώρας.Όλοι όσο υπερασπίζονται αυτό που λένε «η συνέχεια του κράτους» υπερασπίζονται όλα όσα εκφράζει αυτό το πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο.


Οι αντιδράσεις των κατοίκων, πιστεύετε, ότι σχετίζονται και με την απειλή της ταυτότητας της τοπικής τους κοινωνίας;

Βεβαίως αυτό είναι στην ουσία όλων των πραγμάτων. Οι άνθρωποι δεν αντιδρούν στην πρόοδο και στο μέλλον και στην πορεία εξέλιξης των κοινωνιών, αλλά αντιδρούν στην ασχήμια και στην αχρηστία αυτών των τερατουργημάτων που λέγονται αεροδυναμικές ανεμογεννήτριες, που κάθε μέρα μεγαλώνουν σε μέγεθος και σε βάρος και σε ύψος. Γιατί οι θυγατρικές των μεγαλοεργολάβων και κατασκευαστών πιστεύουν πως έτσι μπορούν να εξασφαλίσουν περισσότερη χρηματοδότηση και μεγαλύτερα κέρδη και να εκτοξεύεται ο δείκτης των μετοχών τους στα τοπικά και διεθνή χρηματιστήρια.

Εκτιμάτε εν τέλει ότι το αποτέλεσμα της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών είναι λιγότερο «πράσινο» από το αντιστάθμισμα της παραγόμενης «καθαρής» ενέργειας;

Όχι μόνο τείνει να είναι λιγότερο «πράσινο» αλλά πολύ πολύ μαύρο και δεν είναι καθόλου μα καθόλου «καθαρή» ενέργεια… Το αποτύπωμα των βιομηχανιών της «πράσινης» ενέργειας είναι πια ασήκωτο για την ανθρωπότητα. Και ήδη άρχισαν σε πολλές περιοχές, όπου έχουν εγκατασταθεί ανεμογεννήτριες, οι κάτοικοι να αναρωτιούνται πως και ποιος θα τις απεγκαταστήσει, ποιος θα αναλάβει δηλαδή να πληρώσει το κόστος της απόσυρσης, γιατί ως γνωστόν οι ανεμογεννήτριες έχουν ημερομηνία λήξεως που κυμαίνεται μεταξύ 15-20 χρόνια και πια σε πολλές περιοχές και χώρες έχουν ξεπεράσει τα χρόνια ζωής.

Η έρευνά σας κατέγραψε στοιχεία σχετικά με τον αρχαιολογικό πλούτο της Ελλάδας, δεδομένου ότι υπάρχουν αρκετές ανεξερεύνητες θέσεις σε όλη τη χώρα;

Και στον «Ασκός-2», που ήδη ξεκινήσαμε τα γυρίσματα, θα συνεχίζουμε την καταγραφή την συστηματική καταπάτηση αρχαιολογικών χώρων, όπως έγινε σε αρκετά σημεία στην Εύβοια. Και θα δείξουμε πως μερικές αρχαιολογικές υπηρεσίες αφήνουν απροστάτευτες και ασυντήρητες αρχαιολογικούς χώρους, για να μπορούν οι μεγαλοεργολάβοι να κάνουν τη δουλειά τους όπου θέλουν και οπότε θέλουν.

Σχετικά με την εξόρυξη συμβατικών υλικών ή και σπάνιων γαιών, που απαιτούνται για την κατασκευή ανεμογεννητριών;

Πραγματικά αξίζουν συγχαρητήρια οι επικοινωνιολόγοι των μεγάλων βιομηχανιών αιολικής ενέργειας γιατί κατάφεραν να παρουσιάσουν τα μεταλλικά, τσιμεντένια, πλαστικά και χημικά τέρατα ως καθαρή και πράσινη ενέργειας… Δηλαδή ως κατασκευάσματα που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και δεν αφήνουν ασήκωτο αποτύπωμα πάνω του. Πραγματικά οι επικοινωνιολόγοι αυτοί αξίζουν το καλύτερο βραβείο μεγαλύτερης διεθνούς εξαπάτησης της κοινής γνώμης, γιατί κατάφεραν να αποκρύψουν με μαεστρία θα έλεγα ότι οι «Σπάνιες γαίες» που χρησιμοποιούνται αυξητικά στην κατασκευή των ανεμογεννητριών, για να αυξήσουν την απόδοση τους, εξορύσσονται από το μεγαλύτερο παγκοσμίως ορυχείο στο Bayan Obo, Baotouτης Κίνας.

Μπορεί να υπάρξει κατά την γνώμη σας, ισότιμη επιδίωξη για εγκατάσταση αιολικών πάρκων και ταυτόχρονα προστασίας του περιβάλλοντος; Πως το εκτιμάτε;

Νομίζω ότι οι βιομηχανίες των ανεμογεννητριών και οι ντόπιοι εργολάβοι τους κατάφεραν να ισοπεδώσουν κάθε πιθανότητα πια για ισότιμη επιδίωξη, γιατί πια το έγκλημα που έχει διαπραχθεί κατά του περιβάλλοντος είναι ασήκωτο και θα μένει για αιώνες βαρίδι στα πόδια της ανθρωπότητας… Και όσο τους παραχωρούν τα κράτη γη και ύδωρ, τόσο πιο απεχθές θα είναι το έγκλημα…

Το ντοκυμαντέρ περιλαμβάνει καταγραφές δύο χρόνων γυρισμάτων σε 16 περιοχές της Ελλάδας, ανάμεσα στις οποίες η Σκύρος, η Εύβοια, η Άνδρος, η Τήνος, η Ικαρία, η Μάνη, η Ευρυτανία, η Πιερία, η Βέροια, η Κοζάνη, η Κρήτη, και άλλων δύο χρόνων επισταμένης δημοσιογραφικής έρευνας.

https://youtu.be/DOYWmxr4GsM

Ειρήνη Λίτινα

πηγή: https://www.presspublica.gr/o-askos-toy-aioloy-kai-i-aioli-energeia/?fbclid=IwAR3xy7-JFt7xwhRjEWhatMVIlEbirXc6Uiru3P8Us_rA4vDcAv14z4pm-no 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οξύλιθος-Κουρούνι-Κήποι. Δύο χρόνια πριν με 8 α/γ ! Σήμερα: ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ !!!

Ο Σπίθας κάνει Αιολικό την Αμπουδιώτισα, την Βρωμονέρα, την Σκοτεινή, το Ξηροβούνι, τα Κοτύλαια

4ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Κύμης: Πρόγραμμα Παρασκευής 1 Σεπτέμβρη