Νομοσχέδιο για δημόσιες συμβάσεις: μπορεί οι περιοχές Natura κλπ να περάσουν στο Υπ. Ανάπτυξης;

Και η απάντηση είναι πως ναι μπορεί με αυτή την Κυβέρνηση και αυτή την αισχρή πολιτική που εφαρμόζεται για την ελληνική Φύση

Δείτε για το θέμα ένα μεγάλο σύνολο άρθρων με σχόλια και επισημάνσεις.
--------------------------------------------------------------------
Εις ώτα μη ακουόντων…

 

Ψηφίστηκε τελικά το άρθρο 219

Επωφελούμενο της δικής του εγκληματικής αδράνειας, με άλλα λόγια της επί 35 χρόνια μετά τον νόμο 1650/1986 παράλειψής του να θεσπίσει το ειδικό καθεστώς διαχείρισης των περιοχών προστασίας της φύσης, το ελληνικό Κράτος επιχειρεί τώρα να λύσει το πρόβλημα από τη ρίζα του (!) Να εξαφανίσει δηλαδή τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που καθιστούν προστατευτέες τις περιοχές αυτές, καταστρατηγώντας προκλητικά όχι μόνο την ελληνική αλλά και την ενωσιακή νομοθεσία, για παράβαση της οποίας η χώρα έχει ήδη καταδικαστεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο καθορισμός, με το περίφημο άρθρο 219 του πρόσφατου Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, των λεγομένων «υπο-περιοχών ήπιας ανάπτυξης» μέσα στις ανωτέρω προστατευτέες περιοχές (εθνικά πάρκα, καταφύγια άγριας ζωής, προστατευόμενα τοπία, περιοχές προστασίας της βιοποικιλότητος κ.λπ.), αποτελεί την πλήρη διαστροφή της λογικής και των επιστημονικών απαιτήσεων του χωροταξικού σχεδιασμού.  Στην πραγματικότητα επιδιώκει να «προλάβει» τα ήδη εκπονούμενα ολοκληρωμένα Σχέδια διαχείρισης και προστασίας, ούτως ώστε, όταν αυτά ολοκληρωθούν, να βρεθούν προ τετελεσμένων και μη αναστρέψιμων καταστάσεων και ουσιαστικά να εξουδετερωθούν.

Για μία ακόμα φορά το ελληνικό Κράτος θα ξεγελάσει την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία μάλιστα συγχρηματοδοτεί την εκπόνηση των Σχεδίων αυτών, θυσιάζοντας στο βωμό κάποιων κοντόφθαλμων συμφερόντων ό,τι απομένει από τον μοναδικό πραγματικό πλούτο και συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας.

Είναι απαράδεκτο για μια ευνομούμενη Πολιτεία να παραβιάζει τις συνταγματικές της υποχρεώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, αγνοώντας τις αντιδράσεις της επιστημονικής κοινότητας και μεταθέτοντας το βάρος στα δικαστήρια, εθνικά και ενωσιακά, για να αποφανθούν όταν πλέον θα είναι πολύ αργά.

Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος
Αθήνα, 6/3/2021

-----------------------------------------------------------------
Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητoς
τηλ:+30 210 3823 850 , Καλλιδρομίου 30, 11473
http://environ-sustain.gr/
 --------------------------------------------------------------------
Τι ωραίο πλιάτσικο!
από το  https://www.efsyn.gr/node/284256

Η διήμερη συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις, που υπερψηφίστηκε χθες μόνο από την κυβερνητική πλειοψηφία, επισκιάστηκε από τα μείζονα ζητήματα της επικαιρότητας: την τραγική κυβερνητική αποτυχία στη διαχείριση της πανδημίας και τη δοκιμασία του κράτους δικαίου στην υπόθεση Κουφοντίνα, με την κυβέρνηση να φαίνεται να αναμένει τον θάνατό του σε μια στρατηγική εκδίκησης.

Η αντιπαράθεση κυβέρνησης (την εκπροσώπησε ο Αδ. Γεωργιάδης, με επιδεικτικά απόντα τον πρωθυπουργό) και αντιπολίτευσης ήταν οξύτατη, έστω και αν ελάχιστα ασχολήθηκε με την ουσία του νομοσχεδίου. Το οποίο, ωστόσο, συμπυκνώνει τον κυνισμό του κυβερνητικού θιάσου, την τυχοδιωκτική αντίληψη της «κρίσης ως ευκαιρίας».

Ευκαιρίας για πλιάτσικο, για εξοργιστικές ρυθμίσεις υπέρ μεγάλων συμφερόντων, για ξεδιάντροπες απευθείας αναθέσεις σε ημετέρους, για σαρωτική υποβάθμιση του δημόσιου ελέγχου στα δημόσια έργα.

Σε αδρές γραμμές, το μήνυμα που εκπέμπει η κυβέρνηση είναι εύγλωττο: μπορεί να παίζουμε με τα νεύρα της κοινωνίας με τη χιλιομετρική φραγή μετακινήσεων, μπορεί να κοροϊδεύουμε ασθενείς και νοσηλευτικό δυναμικό για την ενίσχυση του ΕΣΥ, μπορεί να παραμυθιάζουμε εργαζόμενους και επιχειρήσεις με το σταγονόμετρο... στήριξης, αλλά οι «δουλειές» και οι «δουλίτσες» θα γίνουν. Οπως έχει προγραμματιστεί.

Στην αναμπουμπούλα του σκληρότερου εγκλεισμού, η κυβέρνηση έφερε ένα νομοσχέδιο 226 άρθρων, το φόρτωσε με άλλα 40 μέσω τροπολογιών, αλλάζοντας όλο το θεσμικό πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων προς το χειρότερο. Στο όνομα της επιτάχυνσης των δημόσιων έργων παραδίδει τον έλεγχό τους στους ιδιώτες που θα τα εκτελούν.

Θεσπίζει ένα πρωτοφανές σύστημα ιδιωτικής επίβλεψης και αυτοελέγχου των εργολάβων. Ακόμη και σε αυτό το διαβλητό σύστημα, που προκάλεσε την αντίθεση των εμπλεκόμενων φορέων και την κριτική της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής, ευνοεί εξόφθαλμα τους μεγάλους του κατασκευαστικού κλάδου, σε βάρος των μικρομεσαίων.

Και το κορυφαίο: παραδίδει τις περιοχές Natura, τους πολύτιμους οικοτόπους της χώρας, στον «αναπτυξιακό» ολετήρα, διακινδυνεύοντας τη σύγκρουση ακόμα και με τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., που διατηρούν μια αρκετά εναργή ευαισθησία στο πεδίο αυτό.

Ο κυβερνητικός νομοθετικός καταιγισμός δεν είναι τυχαίος. Εχει σχέδιο, στρατηγική και στόχο. Την άλωση του μεγαλύτερου μέρους από τα 72 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ από το συνονθύλευμα συμφερόντων που υπηρετεί. Με αξιοθαύμαστο ταξικό ζήλο, όπως οφείλουμε να της αναγνωρίσουμε.

 --------------------------------------------------------------------

Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το νέο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις μαζί με το άρθρο 219 που διαλύει τις Natura

Διονύση Παπαδόπουλο, από το https://www.enallaktikos.gr/Article/59025/pshfisthke-to-arthro-219-poy-dialyei-tis-periohes-natura

Στο άρθρο 15 του νομοσχεδίου που προβλέπει ότι η διαδικασία δημοπράτησης των έργων θα μπορεί να ξεκινά πριν την έκδοση των περιβαλλοντικών όρων και οι δύο διαδικασίες θα προχωρούν παράλληλα, «υπέρ» τάχθηκαν 158 βουλευτές και 140 καταψήφισαν.  

43.000 υπογραφές διαμαρτυρίας και οι δεκάδες περιβαλλοντικές οργανώσεις δεν ήταν αρκετές για να τους σταματήσουν..ειναι σαν να μην υπάρχουν για αυτούς οπως και ολοι οι ανθρωποι του πολιτισμού και της τέχνης.

Η καλύτερη ίσως απάντηση γι αυτούς τους χασάπηδες της φύσης που το ψήφισαν ειναι το κείμενο του Αριστομένη Προβελέγγιου που έγραψε το 1975, προφητικό για την μετέπειτα απώλεια της Πάρνηθας αλλά και επίκαιρο όσο τίποτα άλλο για τις μέρες που ζούμε :

«Οι αυθαίρετες πράξεις πανω στη γή είναι επικίνδυνες και μοιάζουν έγκλημα απεχθές όταν σε κουρασμένες κοινωνίες είναι ζωτική η σχέση με το τοπίο σαν φορέας ύφους επικοινωνίας μνήμης και καρτερικότητας.
Από την πανέμορφη περιοχή των βουνών και των πεδίων της Αττικής πού βλέπω ακόμη απο το παραθυρό μου σώζεται ακόμη η σιλουέτα της Πάρνηθας χαμένη στα αποψιλωμένα πιά φαράγγια και κορφές σκεπασμένη προστατευτικά και με ανεξάντλητη φαντασία από σύννεφα που ξαναθυμίζουν όλες τις κορφές των χώρων και των νοημάτων πού δεν υπάρχουν πιά.

Αλοίμονο στις κοινωνίες πού εμπρήζουν η αλλοιώνουν καταληστεύουν και εξευτελίζουν την περιβάλλουσα φύση αφομοιωμένη ψυχικά με την ύπαρξη τού κοινωνικού οράματος.Αν στην πανέμορφη ανάμνηση της προσφοράς τους αν στη παραμόρφωση στην ασέβεια στη διαστροφή στην εξαφάνιση τών χρυσοκόκκινων δύσεων και των οριζόντων μας κλέψετε και τα σύννεφα πού κυλάνε στις πλαγιές της Πάρνηθας δημιουργώντας μορφές γιγάντιες ανεξάντλητες σαν πολιτείες και χώρες πού καταστράφηκαν και ξεπουλήθηκαν για ευτελή ανταλλάγματα αν εξακολουθήσετε..η δεν θα ζήσουμε η δεν θα ζήσετε..» 
 
(Αριστομένης Προβελέγγιος 1975)
 
Στο λαιμό να τους κάτσει η "πράσινη ανάπτυξη"..
 
Όσο εμετική και βλακώδης είναι η διαχείριση της πανδημίας από τους κυβερνώντες, άλλο τόσο είναι αυτή για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
 

--------------------------------------------------------------------

Με τις ψήφους της Ν.Δ. πέρασε το «διάτρητο» ν/σ για τις δημόσιες συμβάσεις

Υπερψηφίστηκε απόψε, κατά πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις. Πρόκειται για το νομοσχέδιο που επιτρέπει στους πολύ μεγάλους εργολάβους να σαρώνουν τα έργα, να τα επιβλέπουν και επιμετρούν οι ίδιοι και να αποκτούν πρόσβαση στις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι υπέρ του ν/σ τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας (158 ψήφοι υπέρ), ενώ το καταψήφισε σύσσωμη η αντιπολίτευση (140 ψήφοι κατά, σε σύνολο 298 βουλευτών). 

Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση δεν αψήφησε μόνο τα κοινοβουλευτικά κόμματα, αλλά αγνόησε και τις επισημάνσεις που έκαναν τρεις επίσημοι φορείς του κράτους. Ειδικότερα, χθες δημοσιοποιήθηκε η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής με πλήθος επισημάνσεων κυρίως για τις περιοχές Natura (άρθρο 219) και την επίβλεψη των έργων από ιδιώτες (άρθρο 57). Είχαν προηγηθεί σαφείς τοποθετήσεις από την Επιτροπή Φύση 2000 και την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ).

ολόκληρο στο https://www.efsyn.gr/politiki/boyli/284227_me-tis-psifoys-tis-nd-perase-diatrito-n/s-gia-tis-dimosies-symbaseis

-------------------------------------------------------------------- 

Το πρόβλημα με το άρθρο 219 για τις περιοχές Natura

Ψηφίστηκε χθες Πέμπτη το νομοσχέδιο για τις κρατικές συμβάσεις, στο οποίο περιλήφθηκε άρθρο που δίνει τη δυνατότητα να γίνουν «ήπια αναπτυξιακά έργα δημοσίου συμφέροντος» μέσα σε περιοχές Natura. Τι σημαίνει ακριβώς η ρύθμιση και γιατί βρέθηκαν 30.000 πολίτες που υπέγραψαν ενάντια σε αυτήν;

ηη συνέχεια στο https://insidestory.gr/article/natoyra-se-kind...IDl40

 --------------------------------------------------------------------

[ΕΠΠΠΟ: με συνεχή ενημέρωση και προσθήκες

Ως Εταιρεία Περιβάλλοντος Συμμετείχαμε. Δείτε στο τέλος του παρόντος]

Βοηθήστε να σταματήσουμε τον Άδωνι Γεωργιάδη και τον Κώστα Σκρέκα από τη διάλυση των περιοχών Natura.

Με νομοσχέδιο που βρίσκεται τώρα στη Βουλή, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ξηλώνει σταδιακά την προστασία των περιοχών Natura 2000. Το νομοσχέδιο που περιέχει την απαράδεκτη διάταξη συνυπογράφεται και από τον αρμόδιο για την προστασία περιβάλλοντος υπουργό Κώστα Σκρέκα!

Με μία εμφανώς αντίθετη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και περιβαλλοντικά καταστροφική ρύθμιση, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ακυρώνει τον ίδιο τον σκοπό της προστασίας των περιοχών Natura. Ζώνες προστασίας ξηλώνονται και απομονώνονται περιοχές, όχι για να προστατευτούν οι σημαντικοί οικότοποι και τα είδη που ζουν εκεί, αλλά για να αναπτυχθούν επενδυτικά έργα μέσα σε αυτές. Για ακόμη μια φορά μία κυβέρνηση προσπαθεί να υποβαθμίσει τη φύση που είναι ο μοναδικός μας δρόμος για να εξασφαλίζουμε την υγεία και την ευημερία μας. 

Η φύση σε χρειάζεται τώρα! Με τη βοήθειά σου ζητάμε από τους Έλληνες βουλευτές την άμεση απόσυρση του άρθρου 219 του νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή στις 23 Φεβρουαρίου και που:

  • Κατακερματίζει τις περιοχές προστασίας και απομονώνει τμήματά τους με βάση αόριστα επενδυτικά κριτήρια και όχι την περιβαλλοντική τους σημασία.
  • Αγνοεί την πρόσφατη καταδικαστική για τη χώρα μας απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τους οικοτόπους.
  • Προσπαθεί να παρακάμψει τα αιτήματα της Κομισιόν για εξηγήσεις σχετικά με τη μη εφαρμογή σημαντικών νομικών υποχρεώσεων για την αποτροπή υποβάθμισης των περιοχών Natura.
  • Υποσκάπτει τις προοπτικές της χώρας για βιώσιμη ανάπτυξη.

Tη στιγμή που η πανδημία έχει αναδείξει με τον πλέον δραματικό τρόπο την άρρηκτη σχέση ανάμεσα σε ανθρώπινη υγεία και υγιές φυσικό περιβάλλον, η υποβάθμιση των προστατευόμενων περιοχών είναι το λιγότερο μία λάθος επιλογή!

Οι υπογραφές θα αποσταλούν σε όλους τους βουλευτές, μια μέρα πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Υπογραφές μέχρι τώρα

* Υποχρεωτικά πεδία

--------------------------------------------------------------------

Εκχωρούνται οι προστατευόμενες περιοχές στο υπουργείο Ανάπτυξης;

Τι ακριβώς προβλέπει το άρθρο 219 του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις;

Ιόλη Χριστοπούλου*, από το https://dasarxeio.com/2021/02/25/93974/

Με το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, του οποίου η επεξεργασία ξεκινά σήμερα στη Βουλή, φαίνεται ότι ο σχεδιασμός για τις προστατευόμενες περιοχές εκχωρείται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Τι ακριβώς προβλέπει το άρθρο 219; Προβλέπει ότι κατά τον σχεδιασμό «ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος» εντός μίας προστατευόμενης περιοχής δύναται, να οριστεί μία υπο-περιοχή προστασίας, ανεξάρτητα από τον σχεδιασμό για το σύνολο της περιοχής. Για να οριστεί αυτή η περιοχή εκπονείται μία ειδική περιβαλλοντική μελέτη από τον επενδυτή και απαιτείται η έκδοση προεδρικού διατάγματος.

Ωστόσο, το παράδοξο είναι ότι αυτή την περίοδο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υλοποιεί ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες (ΕΠΜ), οι οποίες θα οδηγήσουν σε προεδρικά διατάγματα για όλες τις περιοχές Natura 2000 της χώρας. Μάλιστα, ο πρόσφατος νόμος Χατζηδάκη αναθεώρησε τις σχετικές διαδικασίες, προτάσσοντας την ανάγκη ομογενοποιημένης προσέγγισης για τον χαρακτηρισμό και τη ζωνοποίηση των περιοχών.

Επιπλέον, χωρίς να ορίζονται πουθενά ποια είναι αυτά τα «ήπια αναπτυξιακά έργα», τα οποία θεωρούνται (από ποιον;) ως «δημοσίου ενδιαφέροντος», η πολιτεία, όχι μόνο επιτρέπει, αλλά στην πραγματικότητα ενθαρρύνει τον κάθε επενδυτή να ορίσει την περιβαλλοντική πολιτική, βάσει των δικών του απαιτήσεων. Μάλιστα, δεσμεύεται από τα συμπεράσματα του, καθώς οι επιμέρους μελέτες πρέπει υποχρεωτικά να συμπεριληφθούν στις συνολικές ΕΠΜ που ήδη εκπονούνται. Με άλλα λόγια, με αυτό το άρθρο αντί οι ΕΠΜ να θέσουν το πλαίσιο βάσει του οποίου θα επιλέγονται οι αναπτυξιακές δραστηριότητες σε μία προστατευόμενη περιοχή με κύριο κριτήριο τη διαφύλαξη των απειλούμενων ειδών και πολύτιμων στοιχείων της φύσης, θα έχουν ως κύρια αποστολή τη διατήρηση των επενδύσεων. Οι ΕΠΜ στο τέλος τι θα κάνουν; Συρραφή των ΕΠΜ των επενδυτών; Αυτό είναι συγκροτημένη πολιτική για τις προστατευόμενες περιοχές;

Η πρόσφατη αξιολόγηση του Green Tank για την πορεία υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής για τη Βιοποικιλότητα ανέδειξε ότι ακόμα και στους στόχους που συνδέονται με τη διατήρηση της βιοποικιλότητας – μεταξύ των οποίων και εκείνοι για τις προστατευόμενες περιοχές – η πρόοδος που σημειώνεται είναι μερική. Η καταδίκη της Ελλάδας από το ευρωπαϊκό δικαστήριο, για την ανεπαρκή προστασία των περιοχών Natura 2000 αποδεικνύει περίτρανα ότι η Ελλάδα έχει μείνει πίσω στη διατήρηση της φύσης.

Αντί να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια να επισπευστούν οι ΕΠΜ και να ολοκληρωθεί ο χαρακτηρισμός και η ζωνοποίηση των προστατευόμενων περιοχών και να αξιοποιηθούν για αυτό τον σκοπό όλα τα διαθέσιμα μέσα και πόροι, η πολιτεία καταφεύγει στη λογική των παρεκκλίσεων και των ειδικών καθεστώτων αποποιούμενη την ευθύνη της.

Με κάθε διάταξη που καθιερώνει παρεκκλίσεις για λόγους δημοσίου ενδιαφέροντος χάνεται ολοένα και περισσότερο η έννοια του δημοσίου ενδιαφέροντος. Η προστασία της φύσης και η διατήρηση ειδών και οικοτόπων δεν περιλαμβάνονται στο δημόσιο ενδιαφέρον; Οι οικοσυστημικές υπηρεσίες; Η δημιουργία ενός ισχυρού προστατευτικού πλαισίου για την φύση ως προαπαιτούμενο για την ανάπτυξη επενδύσεων;

Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι έτσι προωθούνται οι επενδύσεις. Αλλά ούτε κι αυτό επιτυγχάνεται όταν προστίθενται χρονοβόρες και αλληλοσυγκρουόμενες διαδικασίες, επιπλέον κόστος και αβεβαιότητα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πέρα από τις ΕΠΜ, ο επενδυτής πρέπει να εκπονήσει και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και να αναμένει τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξικών Θεμάτων. Επίσης, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος επιβαρύνονται με την αξιολόγηση επιπλέον μελετών, χωρίς μάλιστα να έχουν τη συνολική εικόνα. Ακόμα βασικότερο όμως, στις προστατευόμενες περιοχές, οι επενδύσεις που επιλέγονται πρέπει να είναι συμβατές με τη διατήρηση των χαρακτηριστικών της κάθε περιοχής.

Στην εποχή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, όπου η διατήρηση της βιοποικιλότητας αποτελεί κεντρικό πυλώνα της αναπτυξιακής στρατηγικής της Ευρώπης, η Ελλάδα, αντί να αξιοποιήσει τον φυσικό της πλούτο ως συγκριτικό πλεονέκτημα, προτιμά να τον υποτιμήσει, με πρόσχημα την ανάπτυξη των επενδύσεων. Αυτό μόνο σε υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος μπορεί να οδηγήσει αλλά και σε αβέβαιο περιβάλλον για τις ίδιες τις επενδύσεις.

Είναι πράγματι αυτή η πρόθεση της κυβέρνησης; Είναι αυτή συμβατή με τις πρόσφατες δηλώσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού θέτει τη διατήρηση της βιοποικιλότητας ως βασική προτεραιότητα; Άραγε αυτή την μέθοδο αποφάσισε η πολιτεία να ακολουθήσει για την ώσμωση μεταξύ των τομέων του φυσικού περιβάλλοντος και της ανάπτυξης επενδύσεων; Να αφήσει τον κάθε «επενδυτή» να ασκήσει περιβαλλοντική πολιτική βάσει των δικών του απαιτήσεων;

* Η κυρία Ιόλη Χριστοπούλου είναι διευθύντρια πολιτικής στη δεξαμενή σκέψης «TheGreenTank».

http://www.tovima.gr

 ------------------------------------------------------------------- 

Περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν απόσυρση απαράδεκτης διάταξης σε νομοσχέδιο Γεωργιάδη – Σκρέκα 

1/3/21, από το  https://dasarxeio.com/2021/03/01/94116/

ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Την απόσυρση του πρωτοφανούς άρθρου 219 του νομοσχεδίου “Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές”, ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ΑΝΙΜΑ, Αρκτούρος, ΑΡΧΕΛΩΝ, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών, Καλλιστώ, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Greenpeace, MΟm, και WWF Ελλάς.

Το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, με το οποίο προβλέπεται η θεσμοθέτηση με προεδρικό διάταγμα «υπο-περιοχών προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων» εντός προστατευόμενων περιοχών, είναι αντίθετο με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία για την προστασία των περιοχών του ευρωπαϊκού οικολογικού δικτύου Natura 2000 και πρέπει να αποσυρθεί. Ειδικότερα:

  • Η διάταξη αυτή είναι αντίθετη με το άρθρο 6 παρ. 1 της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ το οποίο απαιτεί τη λήψη μέτρων διατήρησης που ανταποκρίνονται στις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων οικοτόπων και ειδών και στους στόχους διατήρησής τους. Ο καθορισμός των «υπο-περιοχών» και του «προστατευτικού» τους καθεστώτος με βάση την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, και όχι με οικολογικά κριτήρια, είναι σαφώς αντίθετος στην οδηγία. Με τη διαδικασία που εισάγει το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, επενδυτικά σχέδια και συμφέροντα στην ουσία θα υπαγορεύουν και θα καθορίζουν το καθεστώς της «υπο-περιοχής».
  • Η δημιουργία ενός κατ’ εξαίρεση ad hoc καθεστώτος για ορισμένες «υποπεριοχές» αγνοεί και έρχεται σε αντίθεση με την πρόσφατη καταδικαστική για τη χώρα μας απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ (υπόθεση C-849/2019), το οποίο έκρινε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να θεσμοθετήσει άμεσα τα απαιτούμενα μέτρα διατήρησης για τις περιοχές του δικτύου Natura 2000 με συστηματικό τρόπο και σε συνάρτηση με τις οικολογικές απαιτήσεις οικοτόπων και ειδών.
  • Παρακάμπτει και ανατρέπει την προβλεπόμενη στο άρθρο 21 του ν. 1650/1986 διαδικασία για τη θεσμοθέτηση των προστατευόμενων περιοχών και τον καθορισμό χρήσεων γης και δραστηριοτήτων καθώς και τη διαδικασία του εν εξελίξει έργου για την εκπόνηση των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών (ΕΠΜ) δημιουργώντας ένα de facto καθεστώς «υπο-περιοχών προστασίας» πέραν των προβλεπόμενων στο άρθρο 19 παρ. 4 του ν. 1650/1986 ζωνών. Μάλιστα, η πρόβλεψη ότι η ΕΠΜ που θα καταρτιστεί από τον επιχειρηματία που αναλαμβάνει την επένδυση και θα αφορά τη συγκεκριμένη υπο-περιοχή θα ληφθεί υποχρεωτικά υπόψη κατά τη διαδικασία κατάρτισης των ΕΠΜ οδηγεί σε αποσπασματική προσέγγιση και κατακερματισμό της περιοχής και δεν λαμβάνει υπόψη το σύνολο των προστατευτέων αντικειμένων και την ανάγκη για μια ολοκληρωμένη και συνεκτική προσέγγιση στη διαμόρφωση των απαιτούμενων μέτρων. Πρακτικά, η διάταξη αυτή προκρίνει την μελέτη του επενδυτή έναντι της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας.
  • Ενδέχεται να οδηγήσει σε παράκαμψη της διαδικασίας δέουσας εκτίμησης των επιπτώσεων των έργων στις περιοχές του δικτύου Natura 2000, θέμα για το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποστείλει αίτημα EU Pilot στην Ελλάδα εγείροντας κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τη συμμόρφωση της εθνικής νομοθεσίας με το άρθρο 6 παρ. 3 της οδηγίας για τους οικοτόπους.
  • Επίσης, η πρόβλεψη της παραγράφου 3 έρχεται σε αντίθεση με την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία για την προστασία των περιοχών Natura, καθότι προκρίνει τον καθορισμό όρων προστασίας μέσω ειδικών πολεοδομικών σχεδίων, οι οποίοι ενσωματώνονται στα προεδρικά διατάγματα. Καταστρατηγείται με τον τρόπο αυτόν το ειδικό προστατευτικό καθεστώς των περιοχών.

Κατόπιν της πρόσφατης καταδικαστικής για τη χώρα μας απόφασης του Δικαστηρίου της ΕΕ για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τους οικοτόπους, κατέστη σαφές ότι δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για ολιγωρία και καθυστερήσεις για τη λήψη των απαιτούμενων μέτρων σχετικά με την προστασία των περιοχών του δικτύου Natura. Ωστόσο, το άρθρο 219 του νομοσχεδίου καταδεικνύει ότι η χώρα μας δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη τόσο τις ενωσιακές της υποχρεώσεις της όσο και την άμεση και επείγουσα ανάγκη για την προστασία των σημαντικών και ευαίσθητων οικοτόπων και ειδών.

Οι οργανώσεις καλούν τώρα τη Βουλή των Ελλήνων καθώς και τους δυο υπουργούς να προασπίσουν το μόνο πραγματικό δημόσιο συμφέρον: την υγεία ανθρώπων και πλανήτη, όπως αυτή διασφαλίζεται μόνο μέσα από τη συνεπή προφύλαξη των προστατευομένων περιοχών και του φυσικού περιβάλλοντος μαζί με αποτελεσματική αναχαίτιση της περιβαλλοντικής και κλιματικής κρίσης. Αυτές οι καταστροφικών συνεπειών διατάξεις πρέπει να απαλειφθούν, με στόχο η χώρα μας να προσηλωθεί στην ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις βιώσιμες επιλογές που διαθέτει, ώστε να διασφαλίσει το παρόν και το μέλλον, βάσει των αρχών της αειφορίας.

 ------------------------------------------------------------------- 


Η Επιτροπή Φύση 2000 προτείνει την απόσυρση του άρθρου 219 του σ/ν για τις δημόσιες συμβάσεις

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Επιτροπή ΦΥΣΗ 2000

Η Επιτροπή Φύση 2000 ως κεντρικό επιστημονικό γνωμοδοτικό όργανο του κράτους για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας εκφράζει τον ιδιαίτερο σκεπτικισμό της και διαπιστώνει με ανησυχία τη συμπερίληψη στο σχέδιο νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συγκεκριμένου άρθρου (υπ’ αριθμόν 219), το οποίο προβλέπει τον κατά παρέκκλιση σχεδιασμό υπο-περιοχών προστασίας εντός των προστατευόμενων περιοχών στο πλαίσιο μεμονωμένων «ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος».

Η εν λόγω πρόβλεψη

  • προτείνεται χωρίς τεκμηρίωση,
  • δεν συνάδει με τον ορθολογικό σχεδιασμό των επιτρεπόμενων χρήσεων και δραστηριοτήτων μέσα σε μία προστατευόμενη περιοχή, ο οποίος πρέπει να γίνεται με γνώμονα τη διατήρηση της βιοποικιλότητας,
  • δυσχεραίνει την διαδικασία εκπόνησης των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών και Σχεδίων Διαχείρισης και την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων για όλες τις περιοχές Natura 2000, που βρίσκεται σε εξέλιξη,
  • αναμένεται να αυξήσει το διοικητικό βάρος και την περιπλοκότητα εφαρμογής τους.

Με βάση τα παραπάνω, η Επιτροπή Φύση 2000 προτείνει την απόσυρση του άρθρου 219.

Επιπλέον, η Επιτροπή Φύση 2000 εκ νέου υπογραμμίζει την ανάγκη επιτάχυνσης και ολοκλήρωσης του έργου των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, που θα συμβάλουν καθοριστικά στη θεσμική θωράκιση των προστατευόμενων περιοχών και θα θέσουν το πλαίσιο για τη βιώσιμη ανάπτυξη με σεβασμό στη βιοποικιλότητα.

 -------------------------------------------------------------------

Διαμαρτυρία χιλιάδων πολιτών και ύστατη έκκληση στον Πρωθυπουργό για προστασία της φύσης

29.630 πολίτες και δεκάδες περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν απόσυρση του άρθρου 219 του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις

3 Μαρτίου 2021

Μέσα σε 5 μόλις μέρες, 29.630 πολίτες ένωσαν τη φωνή τους κατά της απαράδεκτης διάταξης του νομοσχεδίου που τίθεται στην κρίση της ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων. Επίσης, μετά από εισήγηση 23 οργανώσεων προς την Επιτροπή Φύση 2000, το κεντρικό επιστημονικό γνωμοδοτικό όργανο του κράτους για τη βιοποικιλότητα, εκδόθηκε ανακοίνωση για την απόσυρση του άρθρου 219 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις δημόσιες συμβάσεις.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες έχουν ήδη καταθέσει παρεμβάσεις προς την κυβέρνηση και όλους τους βουλευτές, ζητούν την, έστω και τελευταία στιγμή, απόσυρση της διάταξης που ανοίγει τον δρόμο για αποσπασματική προστασία τμημάτων περιοχών Natura 2000 με γνώμονα επενδυτικά σχέδια.

Με ανοιχτή επιστολή τους, 29 οργανώσεις απευθύνουν ύστατη έκκληση στον Πρωθυπουργό να παρέμβει για την απόσυρση του άρθρου 219.

Αν η κυβέρνηση επιμείνει σε διατήρηση της διάταξης στο νομοσχέδιο, οι οργανώσεις ζητούν από τους βουλευτές την καταψήφισή της.

Όπως έχει ήδη επισημανθεί σε ανακοινώσεις των οργανώσεων, το άρθρο 219:

  • Είναι αντίθετο με το άρθρο 6 παρ. 1 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ το οποίο απαιτεί τη λήψη μέτρων διατήρησης που ανταποκρίνονται στις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων οικοτόπων και ειδών. Ο καθορισμός «υπο-περιοχών προστασίας» και του «προστατευτικού» τους καθεστώτος με βάση την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, και όχι με οικολογικά κριτήρια, είναι σαφώς αντίθετος στην Οδηγία. Με τη διαδικασία που εισάγει το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, επενδυτικά σχέδια και συμφέροντα στην ουσία θα υπαγορεύουν το καθεστώς της «υπο-περιοχής».
  • Έρχεται σε αντίθεση με τον ορθολογικό τρόπο σχεδιασμού μιας προστατευόμενης περιοχής, ο οποίος πρέπει να γίνεται με αποκλειστικό κριτήριο τη διατήρηση των πολύτιμων, σπάνιων ή απειλούμενων στοιχείων της φύσης.
  • Δημιουργεί ad hoc καθεστώτα σε «υπο-περιοχές» οδηγώντας στον κατακερματισμό των περιοχών του δικτύου Natura 2000 και σε αποσπασματική προστασία τους, σε αντίθεση με τις επιταγές της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, όπως έχει ερμηνευτεί από το Δικαστήριο της ΕΕ, για ολοκληρωμένη και συστηματική διαμόρφωση των μέτρων διατήρησης της βιοποικιλότητας.
  • Αγνοεί επιδεικτικά το γεγονός ότι η Ελλάδα εδώ και χρόνια παραβιάζει το άρθρο 6 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους, γεγονός για το οποίο έχει καταδικαστεί η χώρα μας από το Δικαστήριο της ΕΕ.
  • Υποβαθμίζει το έργο των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών, σχεδίων διαχείρισης και προεδρικών διαταγμάτων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη για όλες τις περιοχές Natura της χώρας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση.
  • Αυξάνει το διοικητικό βάρος καθώς επιβαρύνει τις αρμόδιες υπηρεσίες με μία παράλληλη διαδικασία έγκρισης μελετών.
  • Εισάγει μια εξαιρετικά επικίνδυνη παράκαμψη της πολεοδομικής νομοθεσίας, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί ακόμα και με τον πρόσφατο νόμο 4759/2020 που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση τον Δεκέμβριο του 2020. Σύμφωνα με αυτόντον νόμο, τα ειδικά καθεστώτα προστασίας, όπως αυτά των προστατευόμενων περιοχών, έχουν προφανώς προτεραιότητα και ενσωματώνονται στα πολεοδομικά σχέδια, όχι το αντίστροφο. Η πρόβλεψη ότι τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια θα διαμορφώνουν τα μέτρα προστασίας των περιοχών Natura αποτελεί κατάφωρη καταστρατήγηση του προστατευτικού καθεστώτος των πυρήνων βιοποικιλότητας της χώρας.

Το άρθρο 219 έρχεται σε αντίθεση με τη δέσμευση της Ελλάδας στους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία τοποθετεί τη διατήρηση της βιοποικιλότητας στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι οργανώσεις καλούν την κυβέρνηση, με ευθύνη που πλέον, προφανέστατα, βαραίνει τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, να σταματήσει να αντιμετωπίζει σαν οικόπεδο προς οικοδόμηση  τον φυσικό πλούτο της χώρας και να ανταποκριθεί στις εθνικές μας υποχρεώσεις έναντι του ενωσιακού δικαίου για προστασία της πολύτιμης βιοποικιλότητας.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις:

  1. Αλκυόνη,
  2. ΑΝΙΜΑ,
  3. Αρίων,
  4. Αρκτούρος,
  5. ΑΡΧΕΛΩΝ,
  6. Δράση για την Άγρια Ζωή,
  7. Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού,
  8. Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης,
  9. Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία,
  10. Ένωση Προστασίας Περιβάλλοντος κορινθιακού-Πατραϊκού Κόλπου «Ο Νηρέας»,
  11. Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών,
  12. Καλλιστώ,
  13. Κίνηση Πολιτών για την Προστασία του Ποταμού Αώου «ProtectAoos»,
  14. Ινστιτούτο Κητολογικών Ερευνών Πέλαγος,
  15. Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης,
  16. Οργάνωση Γη,
  17. Ομοσπονδία Οικολογικών Οργανώσεων Κορινθιακού Κόλπου «Η Αλκυών»,
  18. ΠΑΝΔΟΙΚΟ,
  19. Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας,
  20. Πίνδος Περιβαλλοντική,
  21. Σύλλογος “Τουλίπα Γουλιμή”,
  22. Φίλοι της Φύσης,
  23. ECOCITY,
  24. Greenpeace,
  25. The Green Tank,
  26. iSea,
  27. MedINA,
  28. MEDASSET,
  29. MOm
  30. WWF Ελλάς,

Περισσότερες πληροφορίες:

  -------------------------------------------------------------------

Συνυπογραφή μας σε κοινή με άλλες οργανώσεις επιστολή

4 Μαρτίου 2021

Προς τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου

Οι παρακάτω υπογράφοντες σύλλογοι, φορείς και κινήσεις ζητάμε την απόσυρση του άρθρου 219 του νομοσχεδίου «Για τον εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση και την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές» του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς και της τροπολογίας 776/45 (αρ.3) που κατατέθηκε τελευταία στιγμή, χωρίς καν να έχει περάσει από διαβούλευση.

Το άρθρο 219 έρχεται σε αντίθεση με τη δέσμευση της Ελλάδας στους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία τοποθετεί τη διατήρηση της βιοποικιλότητας στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αγνοώντας μάλιστα τις αλλεπάλληλες καταδίκες της Ελλάδας από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια για παραβίαση του άρθρου 6 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για την προστασία οικοτόπων και ειδών.

• Είναι αντίθετο με την Οδηγία 92/43/ΕΟΚ η οποία απαιτεί τη λήψη μέτρων διατήρησης που ανταποκρίνονται στις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων οικοτόπων και ειδών. Ο καθορισμός «υπο-περιοχών προστασίας» και του «προστατευτικού» τους καθεστώτος με βάση την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, και όχι με οικολογικά κριτήρια, είναι σαφώς αντίθετος στην Οδηγία. Με τη διαδικασία που εισάγει το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, επενδυτικά σχέδια και συμφέροντα θα υπαγορεύουν το καθεστώς κάθε «υπο-περιοχής».

• Έρχεται σε αντίθεση με τον ορθολογικό τρόπο σχεδιασμού μιας προστατευόμενης περιοχής, ο οποίος πρέπει να γίνεται με αποκλειστικό κριτήριο τη διατήρηση των πολύτιμων, σπάνιων ή απειλούμενων στοιχείων της φύσης.

• Οδηγεί στον κατακερματισμό των περιοχών του δικτύου Natura 2000 και σε αποσπασματική προστασία τους, σε αντίθεση με τις επιταγές της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, όπως έχει ερμηνευτεί από το Δικαστήριο της ΕΕ, για ολοκληρωμένη και συστηματική διαμόρφωση των μέτρων διατήρησης της βιοποικιλότητας.

• Υποβαθμίζει το έργο των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών, σχεδίων διαχείρισης και προεδρικών διαταγμάτων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη για όλες τις περιοχές Natura της χώρας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση.

• Προβλέπει ότι η διαμόρφωση των μέτρων προστασίας των περιοχών Natura θα διαμορφώνονται από τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια, γεγονός που αποτελεί κατάφωρη καταστρατήγηση του προστατευτικού καθεστώτος των πυρήνων βιοποικιλότητας της χώρας.

Το άρθρο 3 της τροπολογίας 776/45 που προβλέπει αναστολή κατεδαφίσεων και διοικητικών αποβολών για κατασκευές σε αιγιαλό, παραλία, όχθη, παρόχθια ζώνη, υδάτινο στοιχείο, πυθμένα και υπέδαφος του βυθού της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού, ανοίγει το δρόμο για τη νομιμοποίηση της παράνομη δόμησης και καταπάτησης δημοσίων εκτάσεων και μάλιστα σε περιοχές οικολογικά ευαίσθητες, κρίσιμες για την προστασία της βιοποικιλότητας, παραβιάζοντας έτσι την Ευρωπαϊκή Οδηγία 92/43/ΕΟΚ και το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των πολιτών για ελεύθερη πρόσβαση και χρήση αυτών των δημόσιων χώρων.

Υπογράφουν:

Ανεξάρτητη Πηλιορείτικη Ομάδα Δράσης, Σταγιάτες

ΒιοΕπτάνησα Βιοϊόνιο

Δίκτυο πολιτών για την διάσωση του ρέματος της Πικροδάφνης

Δίκτυο Προστασίας Ζήρειας

Εναλλακτική Δράση για Ποιότητα Ζωής

ΕΟΣ Ηλιούπολης

ΕΟΣ Λασιθίου

Επιμένουμε Πεδίο του Άρεως

Επιτροπή Αγώνα Αγραφιωτών

Επιτροπή Διάσωσης Παράκτιου Υγρότοπου Λεγραινών

ΕΠ.ΠΟλιτών Ιεράπετρας

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΥΜΗΣ

ΙΛΙΣ-ΣΟΣ

Ινστιτουτο των Ελληνικων Μυλων

Κίνηση για την Προστασία και Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας

Κίνηση για την Προστασία των Νησίδων του Αιγαίου

Κίνηση Πολιτών Πηλίου και Βόλου για το Νερό

Κίνηση Πολιτών Χορτιάτη

Λαϊκή Συνέλευση κατοίκων Κολωνού - Ακ. Πλάτωνα – Σεπολίων

Μικρογεωγραφίες

Νομαδική Αρχιτεκτονική

Οικολογική Κίνηση Δράμας

Οικολογική Ομάδα Ροδόπης

ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ

Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Κέρκυρας

Περιβαλλοντικός Πολιτιστικός Όμιλος Αττικής (ΠΕΡΙ.ΠΟΛ.Ο. Αττικής)

Περιβαλλοντικός Πολιτιστικός Όμιλος Μάνης (ΠΕΡΙ.ΠΟΛ.Ο. Μάνης)

Ποδονίφτης, ρε(ύ)μα κριτικής των καιρών και δράσης

Πράσινο – Περιβάλλον

Πρωτοβουλία Αγώνα Ζωγράφου (Π.Α.Ζ.)

Πρωτοβουλία Αθήνας για την προστασία των Αγράφων

Πρωτοβουλία ενάντια στην περιβαλλοντική καταστροφή και την κλιματική αλλαγή

Σωματείο εργαζομένων ΕΥΑΘ

Φίλοι του Ερασίνου

Φορείς & Κινήσεις για την Προστασία των Ρεμάτων-Ρεματτική

ΦΥΣΗτήρες

SOMA-Διάσπαρτο Ανοιχτό Μουσείο

SOS Κυπαρισσιακός - Πρωτοβουλία Τριφυλίας ενάντια στις εξορύξεις Υ/Α

Support Earth

Σχόλια

  1. Α μέρος

    (ολόκληρο στο https://www.rethemnosnews.gr/apopseis/651173_i-periballontiki-politiki-stin-ellada)

    Στην Ελλάδα κατά καιρούς έχουν γίνει προσπάθειες περιβαλλοντικής και αειφόρου ανάπτυξης αλλά λόγω του ότι στερείται μηχανισμών εφαρμογής των, τα βήματα είναι αργά και η απροθυμία του κράτους να τα υποστηρίξει ιδιαίτερα εμφανής. Η Ελλάδα είναι από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες με συνταγματική πρόβλεψη σχετική με το περιβάλλον. Έτσι σαν απαρχή για την περιβαλλοντική πολιτική στην Ελλάδα θεωρείται το έτος 1975 όταν το Νέο Σύνταγμα υπήγαγε την προστασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος στον κύκλο των κρατικών υποχρεώσεων (Άρθρο 24 του Συντάγματος). Το Άρθρο 24 περικλείει μία σειρά νομοθετικών περιβαλλοντικών διατάξεων σύμφωνα με τις οποίες η προστασία του περιβάλλοντος είναι υποχρέωση του κράτους και έχει χρέος να λαμβάνει μέτρα προληπτικά και καθοριστικά για αυτό.

    Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει σε εφαρμογή μία σειρά από κοινοτικά προγράμματα δράσης με σκοπό την ίδρυση νομοθετικών πράξεων, οι οποίες θα καλύψουν καίρια περιβαλλοντικά ζητήματα όπως την ρύπανση της ατμόσφαιρας και τους συντελεστές ρύπων στην κάθε περιοχή της Ελλάδος, τη διαχείριση αποβλήτων καίριο περιβαλλοντικό πρόβλημα κυρίως σε μεγάλα αστικά κέντρα επιζήμιο για την δημόσια υγεία, λήψη μέτρων προστασίας όσον αφορά χημικές ουσίες και την βιοτεχνολογία. Εκτιμώντας τις επιβλαβείς συνέπειες όλων των παραπάνω, καθώς και τις περιβαλλοντικές συνέπειες η Ε.Ε. θέλει να εφαρμόσει μία ασφαλή στρατηγική κρίνοντας αναγκαία την λήψη και ένταξη περιβαλλοντικών νομοθετικών πράξεων στο Ελληνικό Δίκαιο με αυτοσκοπό της την επίτευξη των σχεδίων της για περαιτέρω μακρόπνοη αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων στην Ευρώπη.

    Βασικός μοχλός μίας σωστής περιβαλλοντικής πολιτικής αποτελεί και ο Χωροταξικός Σχεδιασμός . Στόχος της χωροταξίας είναι η παροχή ισότιμης πρόσβασης όλων των πολιτών σε βασικές υπηρεσίες, εξυπηρετήσεις και υποδομές, προωθώντας τον συντονισμό ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτικούς τομείς, ακολουθώντας βασικές αρχές αειφόρου ανάπτυξης συμβάλλοντας μεθοδικά στην ισορροπία της ανταγωνιστικότητας, της κοινωνικής συνοχής και της ποιοτικής περιβαλλοντικά ζωής. Οι κεντρικοί στόχοι του Χωροταξικού Σχεδιασμού προσδιορίζονται με βάση την αξιολόγηση των αναγκών της χώρας και των επί μέρους περιοχών, συναρτήσει του Διεθνούς και Ευρωπαϊκού πλαισίου κανόνων Δικαίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Β μέρος

    (ολόκληρο στο https://www.rethemnosnews.gr/apopseis/651173_i-periballontiki-politiki-stin-ellada)

    Άλλο ένα ελπιδοφόρο περιβαλλοντικό μήνυμα έρχεται με το περιβαλλοντικό δίκτυο Νatura 2000 στην προσπάθεια διατήρησης της περιβαλλοντικής ισορροπίας και της βιώσιμης ανάπτυξης. Για τον σωστό σχεδιασμό και την εφαρμογή μίας ενιαίας περιβαλλοντικής ισορροπίας είναι σημαντική η διατήρηση των φυσικών οικοτόπων και της άγριας χλωρίδας και πανίδας στα εδάφη όλων των Ευρωπαϊκών κρατών μελών (Οδηγία 9342 / ΕΟΚ). Το παραπάνω Ευρωπαϊκό Οικολογικό Δίκτυο ήρθε σαν θεσμός για να φιλοξενήσει φυσικούς τύπους οικοτόπων. Αποτελείται από δύο κατηγορίες, τις Ζώνες Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) (Special Protection Areas - SPA) , ζώνες διατήρησης των άγριων πτηνών και τους Τόπους Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ) (Sites of Community Importance – SCI). Στην Ελλάδα χαρακτηρίστηκαν 202 ΖΕΠ και 241 Τόποι Κοινοτικής Προστασίας εκ των οποίων οι δύο είναι ακόμη προτεινόμενοι. Οι ευκαιρίες απασχόλησης μέσω της περιβαλλοντικής πολιτικής

    Οι ευκαιρίες απασχόλησης μέσω της περιβαλλοντικής πολιτικής

    Η «πράσινη απασχόληση» διαπερνά όλες τις προκλήσεις διεύρυνσης του νέου χρηματοοικονομικού πλαισίου και των διαρθρωτικών ταμείων της Ε.Ε., της προώθησης της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής και μεταρρύθμισης. Στον τομέα αυτό υπάρχουν καλές προοπτικές για τη δημιουργία τοπικών θέσεων απασχόλησης και δυνατότητες ανάπτυξης. Σε αυτή τη διαδικασία τα κράτη μέλη της Ε.Ε μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο με την επιπλέον διεύρυνση των αγορών τους. Το γεγονός αυτό πρέπει να συνδεθεί με βαθιές αλλαγές και με την κατανομή περισσότερων πόρων ενίσχυσης ανάπτυξης και συνεργασίας, ξεπερνώντας και το 70% του ΑΕΠ.

    Η στρατηγική απασχόλησης βασίζεται τόσο στις μακροοικονομικές όσο και στις διαρθρωτικές πολιτικές, οι οποίες στοχεύουν στην ενίσχυση των επενδύσεων και της απασχόλησης. Στο πλαίσιο αυτό οι κατευθυντήριες γραμμές για την απασχόληση συνδυάζοντας την προστασία του περιβάλλοντος με μέτρα στην αγορά εργασίας, παρέχουν τη βάση για την επίτευξη ενός διπλού στόχου, της προστασίας του περιβάλλοντος και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. 1ο μέρος

    ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
    ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ-ΠΑΤΡΑΙΚΟΥ "Ο ΝΗΡΕΑΣ"


    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    7 Μαρτίου 2021


    Διαμαρτυρία χιλιάδων πολιτών και ύστατη έκκληση

    στον Πρωθυπουργό για προστασία της φύσης


    Η Ένωση προστασίας φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος Κορινθιακού – Πατραϊκού κόλπου «Ο ΝΗΡΕΑΣ», συμμετείχε στη διαμαρτυρία των 30 περιβαλλοντικών Οργανώσεων και των χιλιάδων πολιτών που ζήτησαν, μάταια, την απόσυρση του επίμαχου άρθρου 219, που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τις Δημόσιες Συμβάσεις.

    Στην ψηφοφορία της Πέμπτης 4/3/2021, αν και η αντιπολίτευση ζήτησε ονομαστική ψηφοφορία, το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε.

    Ο αγώνας για την απόσυρση του συνεχίζεται.


    41.000 πολίτες και δεκάδες περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν

    απόσυρσή του άρθρου 219 του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 2ο μέρος

    3 Μαρτίου 2021


    Μέσα σε 5 μόλις μέρες, 41.000 πολίτες ένωσαν τη φωνή τους κατά της απαράδεκτης διάταξης του νομοσχεδίου που τίθεται στην κρίση της ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων. Επίσης, μετά από εισήγηση 23 οργανώσεων προς την Επιτροπή Φύση 2000, το κεντρικό επιστημονικό γνωμοδοτικό όργανο του κράτους για τη βιοποικιλότητα, εκδόθηκε ανακοίνωση για την απόσυρση του άρθρου 219 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις δημόσιες συμβάσεις.

    Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες έχουν ήδη καταθέσει παρεμβάσεις προς την κυβέρνηση και όλους τους βουλευτές, ζητούν την, έστω και τελευταία στιγμή, απόσυρση της διάταξης που ανοίγει το δρόμο για αποσπασματική προστασία τμημάτων περιοχών Natura 2000 με γνώμονα επενδυτικά σχέδια.

    Με ανοιχτή επιστολή τους, 29 οργανώσεις απευθύνουν ύστατη έκκληση στον Πρωθυπουργό να παρέμβει για την απόσυρση του άρθρου 219.

    Αν η κυβέρνηση επιμείνει σε διατήρηση της διάταξης στο νομοσχέδιο, οι οργανώσεις ζητούν από τους βουλευτές την καταψήφισή της.

    Όπως έχει ήδη επισημανθεί σε ανακοινώσεις των οργανώσεων, το άρθρο 219:

    · Είναι αντίθετο με το άρθρο 6 παρ. 1 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ το οποίο απαιτεί τη λήψη μέτρων διατήρησης που ανταποκρίνονται στις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων οικοτόπων και ειδών. Ο καθορισμός «υπό-περιοχών προστασίας» και του «προστατευτικού» τους καθεστώτος με βάση την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, και όχι με οικολογικά κριτήρια, είναι σαφώς αντίθετος στην Οδηγία. Με τη διαδικασία που εισάγει το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, επενδυτικά σχέδια και συμφέροντα στην ουσία θα υπαγορεύουν το καθεστώς της «υπό-περιοχής».

    · Έρχεται σε αντίθεση με τον ορθολογικό τρόπο σχεδιασμού μιας προστατευόμενης περιοχής, ο οποίος πρέπει να γίνεται με αποκλειστικό κριτήριο τη διατήρηση των πολύτιμων, σπάνιων ή απειλούμενων στοιχείων της φύσης.

    · Δημιουργεί ad hoc καθεστώτα σε «υπό-περιοχές» οδηγώντας στον κατακερματισμό των περιοχών του δικτύου Natura 2000 και σε αποσπασματική προστασία τους, σε αντίθεση με τις επιταγές της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, όπως έχει ερμηνευτεί από το Δικαστήριο της ΕΕ, για ολοκληρωμένη και συστηματική διαμόρφωση των μέτρων διατήρησης της βιοποικιλότητας.

    · Αγνοεί επιδεικτικά το γεγονός ότι η Ελλάδα εδώ και χρόνια παραβιάζει το άρθρο 6 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους, γεγονός για το οποίο έχει καταδικαστεί η χώρα μας από το Δικαστήριο της ΕΕ.

    ·

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 3ο μέρος

    Υποβαθμίζει το έργο των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών, σχεδίων διαχείρισης και προεδρικών διαταγμάτων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη για όλες τις περιοχές Natura της χώρας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση.

    · Αυξάνει το διοικητικό βάρος καθώς επιβαρύνει τις αρμόδιες υπηρεσίες με μία παράλληλη

    διαδικασία έγκρισης μελετών.

    · Εισάγει μια εξαιρετικά επικίνδυνη παράκαμψη της πολεοδομικής νομοθεσίας, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί ακόμα και με τον πρόσφατο νόμο 4759/2020 που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση το Δεκέμβριο του 2020. Σύμφωνα με αυτόν το νόμο, τα ειδικά καθεστώτα προστασίας, όπως αυτά των προστατευόμενων περιοχών, έχουν προφανώς προτεραιότητα και ενσωματώνονται στα πολεοδομικά σχέδια, όχι το αντίστροφο. Η πρόβλεψη ότι τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια θα διαμορφώνουν τα μέτρα προστασίας των περιοχών Natura αποτελεί κατάφωρη καταστρατήγηση του προστατευτικού καθεστώτος των πυρήνων βιοποικιλότητας της χώρας.

    Το άρθρο 219 έρχεται σε αντίθεση με τη δέσμευση της Ελλάδας στους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία τοποθετεί τη διατήρηση της βιοποικιλότητας στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Οι οργανώσεις καλούν την κυβέρνηση, με ευθύνη που πλέον, προφανέστατα, βαραίνει τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, να σταματήσει να αντιμετωπίζει σαν οικόπεδο προς οικοδόμηση τον φυσικό πλούτο της χώρας και να ανταποκριθεί στις εθνικές μας υποχρεώσεις έναντι του ενωσιακού δικαίου για προστασία της πολύτιμης βιοποικιλότητας.


    Οι οργανώσεις - μέλη του <>


    Οργανώσεις – μέλη του ΝΗΡΕΑ: 1) Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος Περιοχής Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας www.sylpyp.gr 2) «ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ» Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού www.koinotopia.gr 3) Οικολογική Κίνηση Πάτρας www.oikipa.gr 4) Εξωραϊστικός Σύλλογος Πύργου Κορινθίας «ΕΡΜΗΣ» 5) «Λύσιππος», Φίλοι Γραμμάτων και Τεχνών 6) «Φιλοξενία», Διαπολιτισμική και Περιβαλλοντική Οργάνωση www.filox.org


    Επικοινωνία: nireasorg@gmail.com


    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οξύλιθος-Κουρούνι-Κήποι. Δύο χρόνια πριν με 8 α/γ ! Σήμερα: ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ !!!

Ο Σπίθας κάνει Αιολικό την Αμπουδιώτισα, την Βρωμονέρα, την Σκοτεινή, το Ξηροβούνι, τα Κοτύλαια

4ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Κύμης: Πρόγραμμα Παρασκευής 1 Σεπτέμβρη