Μουσική εορταστική! Ο Μεσσίας του Χαίντελ
Ο Μεσσίας και ο Χαίντελ
Ο Georg Friedrich Händel συνέθεσε το περίφημο ορατόριό του, το 1741, σε
πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, προκειμένου να το παρουσιάσει στο
Δουβλίνο, όπου θα μετέβαινε κατόπιν πρόσκλησης του αρμοστή της
Ιρλανδίας, κόμη του Ντέβονσαϊρ, στο πλαίσιο μιας σειράς φιλανθρωπικών συναυλιών.
Μάλιστα, η φήμη του γερμανικής καταγωγής αλλά πολιτογραφημένου άγγλου
συνθέτη ήταν τόσο μεγάλη, που οι αρχές, φοβούμενες συνωστισμό την ημέρα
της πρεμιέρας, είχαν ζητήσει από το ακροατήριο να προσέλθει στη συναυλία
δίχως ξίφη και φαρδιά φουρό.
Τα έσοδα από τις παρουσιάσεις του Μεσσία διατέθηκαν για την ενίσχυση τριών τοπικών ιδρυμάτων, ενώ μέρος τους χρησιμοποιήθηκε για την απελευθέρωση 142 κρατουμένων για χρέη. Σε αυτές τις συναυλίες, ο συνθέτης, μεταξύ άλλων, έπρεπε να επιβεβαιώσει τη φήμη του ως δημιουργού εκκλησιαστικής μουσικής και να προτείνει στο κοινό ένα πρωτότυπο και εντυπωσιακό έργο.
Το αγγλικό ποιητικό κείμενο του ορατορίου, το οποίο βασίζεται κυρίως σε αποσπάσματα της Καινής Διαθήκης (Προφητείες, Ψαλμοί, Ευαγγέλια, Επιστολές Παύλου, Αποκάλυψη Ιωάννου), φέρει την υπογραφή του Charles Jennens. Το έργο, με τα χορωδιακά του μέρη, πρωτοπαρουσιάστηκε στην ιρλανδική πρωτεύουσα στις 13 Απριλίου 1742, με τη συμμετοχή σολίστ και των ανδρικών- παιδικών χορωδιών από τους καθεδρικούς ναούς του Αγίου Πατρικίου και του Ιησού Χριστού. Έτυχε, δε, ενθουσιώδους υποδοχής από το κοινό και τους ειδικούς, γεγονός που εξασφάλισε στον Χαίντελ τον μεγαλύτερο θρίαμβο της ζωής του. Η πρώτη εκτέλεση του Μεσσία στο Λονδίνο έγινε έναν χρόνο αργότερα (1743), αλλά το έργο ερμηνεύτηκε ελάχιστες φορές όσο ήταν εν ζωή ο συνθέτης, ενώ τυπώθηκε 20 χρόνια αργότερα, στα 1763, μετά τον θάνατο του Χαίντελ, καθώς οι συνεχείς παρεμβάσεις και διορθώσεις του στην παρτιτούρα, είχαν καθυστερήσει πολύ την οριστική έκδοση του έργου.
πηγή κειμένου: https://www.elculture.gr/blog...bb/
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου