ΕφΣυν 23-4-24: Παράνομη εγκατάσταση του ανεμολογικού ιστού στην Λεύκα Στροπώνων (Δίρφυς)
ΕΠΠΠΟ: Η δουλειά μας και η προσπάθεια μαζί με τους άλλους 4 φορείς εκτός Κύμης (από την Κϋμη ήμασταν εμείς και ο ΣΔΑΠΠΕ) έγινε αντιληπτή και παρουσιάζεται με πλήρη και αντικειμενικό τρόπο στο πιο κάτω άρθρο της σημερινής ΕφΣυν
Παράνομη εγκατάσταση ανεμολογικού ιστού με τις ευλογίες του Δασαρχείου Χαλκίδας πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα στην κεντρική Εύβοια. Σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής, από τις 6 έως και τις 8 Μαρτίου σε περιοχές του όρους Δίρφυς (κοντά στα χωριά Στρόπωνες, Λάμαρη και Στενή) έγινε επανειλημμένα πτήση και προσγείωση ελικοπτέρου ιταλικής εταιρείας στο ορεινό συγκρότημα και εργασίες για την εγκατάσταση ανεμολογικού ιστού στη θέση «Λεύκα» του Δήμου Διρφύων - Μεσσαπίων.
Η πτήση του ελικοπτέρου είναι καταγεγραμμένη σε βίντεο που τράβηξε κάτοικος της περιοχής. Το ελικόπτερο πραγματοποίησε περισσότερες από 12 πτήσεις ανάμεσα στο ορειβατικό Καταφύγιο της Δίρφυος και της κορυφής Λεύκα (ή Λεύκες), μεταφέροντας εκεί τμήματα ανεμολογικού ιστού που είχαν φτάσει οδικώς μέχρι το Καταφύγιο, για την εγκατάστασή του σε δυσπρόσιτη δημόσια δασική έκταση, σε περιοχή Natura 2000 και σε περιοχή σημαντική για τα πουλιά.
Διάτρητη έγκρισηΟι πτήσεις και οι εργασίες εγκατάστασης του ιστού, ύψους 50 μέτρων, πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο μέτρησης του αιολικού δυναμικού, προκειμένου να ακολουθήσει η ανάπτυξη αιολικού σταθμού στη Λεύκα της εταιρείας ΕΛΛΑΚΤΩΡ (κατόπιν ANEMOS RES και πλέον από Ιανουάριο του 2024 στον όμιλο MORE της οικογένειας Βαρδινογιάννη) και έπειτα από σχετική έγκριση του Δασαρχείου Χαλκίδας που εκδόθηκε στις 29/09/2023.
Πρόκειται για μια διάτρητη έγκριση της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας με πολλές παραλείψεις και κενά. Πρώτιστα, διότι κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας και αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σε ανάλογες αποφάσεις Δασαρχείων, η έγκριση του Δασαρχείου Χαλκίδας εκδόθηκε χωρίς να περιέχει προηγούμενη απαραίτητη γνωμοδότηση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σχετικά με την ασφάλεια της μεταφοράς του ιστού κατά τις συγκεκριμένες πτήσεις και ως περί της μη αντίρρησής της για την εγκατάσταση ανεμολογικού ιστού στη συγκεκριμένη θέση.
Κάτι που παραβιάζει τη νομοθεσία για προστασία των αεροπορικών εγκαταστάσεων από τον κίνδυνο της ανάπτυξης κατασκευών, που έχει θεσπιστεί με υπουργική απόφαση από το 2009. Βάσει αυτής, είναι υποχρεωτική πριν από την έγκριση οποιασδήποτε υπερυψηλής κατασκευής (κτίσματα, στύλοι ΔΕΗ - ΟΤΕ, κεραίες, ανεμογεννήτριες, γερανογέφυρες, γερανοί κ.λπ.) η υποχρεωτική έκδοση «γνωμάτευσης» από την ΥΠΑ.
Αυτό γίνεται για τις υπερυψηλές κατασκευές που βρίσκονται εκτός οικιστικών περιοχών και υπερβαίνουν τα 30 μέτρα από το φυσικό έδαφος, εάν πρόκειται για μεμονωμένες κατασκευές, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των αερομεταφορών και πτήσεων, πολιτικής και στρατιωτικής αεροπλοΐας. Η δε γνωμάτευση είναι υποχρεωτική.
Απούσης της γνωμάτευσης, η απόφαση του Δασαρχείου Χαλκίδας θα έπρεπε να καταστεί παράνομη, άρα ακυρωτέα, θα έπρεπε άμεσα να ανακληθεί και στη συνέχεια να προχωρήσει η απεγκατάσταση του ανεμολογικού ιστού που τοποθετήθηκε στην κορυφή Λεύκα Στροπώνων. Το καταπληκτικό είναι ότι, αντίθετα από τα προβλεπόμενα, η υποχρεωτική γνωμοδότηση από την YΠΑ εκδόθηκε τελικά 21 μέρες μετά (στις 20/10/2023) την απόφαση του Δασαρχείου Χαλκίδας για την εγκατάσταση του ανεμολογικού ιστού.
Εξίσου παράνομες είναι και οι πτήσεις που πραγματοποίησε το ελικόπτερο, καθώς, σύμφωνα με τη νομοθεσία περί ελικοδρομίων, δεν επιτρέπεται η λειτουργία πεδίου προσγείωσης σε περιοχές που υπόκεινται σε περιβαλλοντική ή άλλη προστασία. Κι όμως, οι πτήσεις του ελικοπτέρου έγιναν εντός περιοχής Natura 2000 και Σημαντικής για τα Πουλιά Περιοχής (όρη Δίρφη, Ξηροβούνι, Σκοτεινή, Μαυροβούνι, Αλοκτέρι, Ορτάρι και περιοχή Κύμης) και περιοχής που είναι αναγνωρισμένη ως βιότοπος.
Αυτά τα στοιχεία δεν έχουν αναφερθεί στη σχετική έγκριση του αρμόδιου Δασαρχείου, παρόλο που πρόκειται για εξαιρετικά ουσιώδη, με εκ των υστέρων δικαιολογία από το Δασαρχείο ότι η τοποθέτηση του ιστού από το ελικόπτερο ήταν «σημειακή επέμβαση».
Συν τοις άλλοις, σύμφωνα με παρατήρηση που έγινε στη συνδρομητική διαδικτυακή υπηρεσία Flightradar24, που παρέχει πληροφορίες πτήσης εμπορικών αεροσκαφών σε πραγματικό χρόνο σε χάρτη, το ελικόπτερο κατά τις ώρες των πτήσεών του δεν μπορούσε να ανιχνευθεί, γεγονός που δημιουργεί την εύλογη υποψία για πτήση πιθανά με κλειστό τον αναμεταδότη (κάτι σαν οδήγηση τη νύχτα με σβηστά τα φώτα). Βέβαια, πρόκειται για στοιχείο που οφείλει να διερευνήσει η ΥΠΑ, γνωστοποιώντας τα σχέδια πτήσης.
Χωρίς σήμανσηΣτην έρευνα της υπόθεσης και στις ενέργειες αντιμετώπισης του θέματος με καταγγελίες που είναι υπό εξέταση από τις αρμόδιες αρχές συνεργάζονται οι Σύλλογος Σιδερίτης, Εταιρεία Περιβάλλοντος Κύμης, κοινότητα Σέτας, Σύλλογος κατοίκων Αμπουδιώτισσας Σέτας «Το Ποτάμι», Σύλλογος Δασοπροστασίας και Προστασίας Περιβάλλοντος Κύμης και ο Αθλητικός Πολιτιστικός Σύλλογος Δρομέων Εύβοιας.
Σημειώνεται ότι κάτοικοι της περιοχής ανέφεραν στην «Εφ.Συν.» ότι ο ανεμολογικός ιστός που τοποθετήθηκε δεν φέρει νυκτερινή σήμανση, δηλαδή έναν αναλάμποντα ερυθρό φανό στην κορυφή του και σταθερό ερυθρό φανό στη μέση του, κάτι που, εφόσον ισχύει, θα πρέπει να ελέγξει άμεσα η ΥΠΑ, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια της αεροπλοΐας.
Εναν χρόνο πριν, στις 8 και 9 Απριλίου, έγιναν πτήσεις ελικοπτέρου για την εγκατάσταση ανεμολογικού ιστού στην περιοχή εγγύς των χωρίων Σέτα και Μανίκια. Από την έρευνα που είχαν πραγματοποιήσει σύλλογοι και κάτοικοι της περιοχής και έγγραφη αναφορά και καταγγελία που υπέβαλαν, προέκυψε ότι το ελικόπτερο και η εταιρεία του δεν πληρούσε όλους τους προβλεπόμενους όρους για τις πτήσεις, άδειες κ.λπ.
Η εγκατάσταση αυτού του ιστού αφορούσε και πάλι την εταιρεία ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Επίσης, πριν από 3 χρόνια, έγινε απόπειρα να εγκατασταθεί ανεμολογικός ιστός στη νότια Εύβοια, στην περιοχή του Νιμποριού, εγγύς των Στύρων, όπου και εκεί οι πτήσεις του ελικοπτέρου ήταν παράνομες και χωρίς καμία σχετική άδεια και έγκριση.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου