για το "κλάδεμα" της βελανιδιάς του Αγίου Νικολάου
Η λεγόμενη "κλάδευση" των δένδρων, ιδίως των μεγάλων και σε ορισμένες περιπτώσεις και αιωνόβιων, είναι μια πράξη όχι απλώς λανθασμένη, αλλά κατά βάθος βάρβαρη και καταστροφική.
Κάνοντας την διευκρίνηση ότι φυσικά και σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να έχει νόημα (πχ για σάπια ή άρρωστα τμήματα δέντρων, επάνω σε καλώδια ή σπίτια κλπ). Όμως στο συγκλονιστικά μεγαλύτερο μέρος των περιπτώσεων ο λόγος που γίνεται είναι είτε το κοντόφθαλμο συμφέρον (καύσιμη ξυλεία), είτε η υποκρισία (γεωπονικές υπηρεσίες Δήμων και δήθεν φροντίδα του αστικού πράσινου), είτε ο κακός μιμητισμός (για να το κάνουν και όλοι άλλοι και εμείς δεν πρέπει να μείνουμε πίσω...), είτε παράλογοι και υπερμεγενθυμένοι φόβοι (μην πέσει κάνα κλαδί και χτυπήσει κάποιος κλπ).
Τίποτε από τα προηγούμενα δεν δικαιολογείται και δεν αντέχει σε επιστημονική και λογική θεώρηση.
Και έτσι απλά ζούμε άλλη μία παράνοια, επαναλαμβανόμενη και διαδιδόμενη ως επιδημία...
Στην συνέχεια θα δημοσιευθούν φωτογραφίες από την υπεραιωνόβια (υπολογίζουμε τουλάχιστον 500 ετών) βελανιδιά που βρίσκεται κοντά στο εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου, στα Κελιά, στην Κύμη.
To δέντρο έχει περίμετρο κορμού περίπου 6,00-6,20 μέτρα.
To δέντρο έχει περίμετρο κορμού περίπου 6,00-6,20 μέτρα.
"Κλαδεύτηκε" πριν λίγα χρόνια. Σήμερα πλέον είναι φανερά όχι απλώς τα σημάδια της φθοράς που το κόψιμο εκείνο προκάλεσε. Είναι φανερό κάτι πολύ περισσότερο: η επερχόμενη καταστροφή και ξήρανση που έρχεται για το δέντρο.
Κάτω από τις φωτογραφίες θα υπάρχουν εξηγήσεις και στο τέλος κάποια πρόσθετα στοιχεία και παραπομπές.
Στο τέλος δημοσιεύονται φωτογραφίες και κείμενα γραμμένα αμέσως μετά το κόψιμο, πριν από περίπου 8 χρόνια. Δείτε το σχετικό κείμενο στο https://lala-to.blogspot.com/2012/01/www.html και πιο κάτω την φωτ. 14. Προσέξτε τις λεπτομέρειες και τις διαφορές.
Στο τέλος δημοσιεύονται φωτογραφίες και κείμενα γραμμένα αμέσως μετά το κόψιμο, πριν από περίπου 8 χρόνια. Δείτε το σχετικό κείμενο στο https://lala-to.blogspot.com/2012/01/www.html και πιο κάτω την φωτ. 14. Προσέξτε τις λεπτομέρειες και τις διαφορές.
φωτ. 2. Η βελανιδιά στην αυλή της εκκλησίας. Παλαιότερα ήταν σχεδόν τρεις φορές πιο μεγάλη, αφού από την δεξιά μεριά της υπήρχαν δύο τεράστια κλαδιά, με διάμετρο στο σημείο ένωσης με τον κεντρικό κορμό 1,20 μ. και 1 μ.
φωτ. 3. Το κόψιμο στο μεγαλύτερο κλαδί προς νότον. Φαίνεται ότι αυτοί που το έκαναν δεν τους έφτανε μόνο το ότι το έκοψαν. Ήθελαν και κάτι παραπάνω. Γιαυτό και έκαναν μία κάθετη τομή πάνω στην τομή, έτσι ώστε να τραυματίσουν περισσότερο. Κανένας λόγος δεν υπήρχε.
φωτ. 4. Η ίδια τομή από το πλάι. Παρατηρείτε ότι αποτέλεσμα της είναι ότι το δέντρο χάνει σιγά-σιγά τον φλοιό του. Αυτό φυσικά το κάνει ευάλωτο σε κάθε είδους εξωτερικό εχθρό, τον καιρό, έντομα και παθογόνους μικροοργανισμούς. Φανταστείτε έναν άνθρωπο ή ένα ζώο που σιγά-του αφαιρούμε το δέρμα. Στην αρχή απλά θα πονάει. Μετά από ένα σημείο όμως ο βασανιστικός θάνατος είναι βέβαιος.
φωτ. 7. Και δεν είναι μόνο οι ρωγμές που μπορούμε να διακρίνουμε. Αλλά και οι τρύπες από ξυλοφάγα έντομα που θα επιταχύνουν την ζημιά.
φωτ. 8. Ένα χαρακτηριστικό σημείο αποφλοίωσης. Ο φλοιός σηκώνεται λίγο-λίγο, ξεραίνεται και πέφτει.
φωτ. 9. Η βορινή πλευρά, ακόμη υγιής γιατί δεν έχει προλάβει να φθάσει εκεί η αποφλοίωση. Ας την ξαναδούμε όμως σε λίγα χρόνια...
φωτ. 10. Ένα από τα πολλά παράλογα (και προφανή ψεύδη) της υπόθεσης είναι αυτό που είχαν παρουσιάσει ως δικαιολογία, δηλαδή ότι τα κλαδιά που έκοψαν ενοχλούσαν την εκκλησία. Και όμως τελικά έκοψαν τα ακριβώς αντίθετα ευρισκόμενα και άφησαν ένα και μοναδικό: αυτό πάνω από την εκκλησία.
φωτ. 11. Κι όμως είναι ακόμη τόσο όμορφος ο τόπος και τόσο τέλεια στολισμένη η εκκλησία με τον "παλαιό των ημερών" σύντροφό της!
φωτ. 12. Είναι ακόμη τόσο γοητευτικός αυτός ο υπέργηρος γίγαντας. Γιατί να μην μπορούμε να εκτιμήσουμε την αξία του και το "δικαίωμά" του στη Ζωή...
Αναφορά στην βελανιδιά αυτή υπάρχει στο τεύχος 6 του περιοδικού "νέος Άστερος" (Χειμώνας 2016-2017). Στο κείμενο με τον τίτλο: ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΛΑΪΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. Από αυτό προέρχονται και η φωτογραφίες με τους αριθμούς 1 και 13.
Αναφορά στην βελανιδιά αυτή υπάρχει στο τεύχος 6 του περιοδικού "νέος Άστερος" (Χειμώνας 2016-2017). Στο κείμενο με τον τίτλο: ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΛΑΪΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. Από αυτό προέρχονται και η φωτογραφίες με τους αριθμούς 1 και 13.
φωτ. 13.
Επειδή το προαναφερόμενο κείμενο του ν. Άστερου έχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον μπορείτε να το βρείτε εδώ και σαν αρχείο pdf: Τα δέντρα στη λαϊκή μας παράδοση.
Με το κόψιμο της βελανιδιάς πριν από 8 χρόνια είχε ασχοληθεί ο ΣΔΑΠΠΕ ΚΥΜΗΣ (βλ. το https://lala-to.blogspot.com/2012/01/www.html). Τελικά μετά από τα χρόνια που πέρασαν, το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι όλα χειροτέρεψαν, η ευαισθησία και γνώση, η καλύτερη στάση εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο σεβασμός από την τοπική εκκλησία. Στα χρόνια αυτά χωρίς αιδώ, χωρίς σεβασμό, χωρίς ικανότητα και ενδιαφέρον κόψανε, ξέσκαψαν, έκαναν καυσόξυλα εκατοντάδες δέντρα της περιοχής μας. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε τον μεγάλο πεύκο στον περίβολο του Μυλωνοπούλειου, δίπλα στον Άγιο Παντελεήμονα (τραγική ειρωνεία που ο χώρος προορίζεται για περιβαλλοντικό κέντρο) και πρόσφατα την Φλαμουριά της πλατείας της Κύμης.
Με το κόψιμο της βελανιδιάς πριν από 8 χρόνια είχε ασχοληθεί ο ΣΔΑΠΠΕ ΚΥΜΗΣ (βλ. το https://lala-to.blogspot.com/2012/01/www.html). Τελικά μετά από τα χρόνια που πέρασαν, το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι όλα χειροτέρεψαν, η ευαισθησία και γνώση, η καλύτερη στάση εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο σεβασμός από την τοπική εκκλησία. Στα χρόνια αυτά χωρίς αιδώ, χωρίς σεβασμό, χωρίς ικανότητα και ενδιαφέρον κόψανε, ξέσκαψαν, έκαναν καυσόξυλα εκατοντάδες δέντρα της περιοχής μας. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε τον μεγάλο πεύκο στον περίβολο του Μυλωνοπούλειου, δίπλα στον Άγιο Παντελεήμονα (τραγική ειρωνεία που ο χώρος προορίζεται για περιβαλλοντικό κέντρο) και πρόσφατα την Φλαμουριά της πλατείας της Κύμης.
- σχετικό θέμα: για το κόψιμο της Φλαμουριάς στην πλατεία της Κύμης
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου