1428/2015 ΣτΕ: ΑΣΠΗΕ Καφηρέα - Επενδυτικά σχέδια μεγάλης κλίμακας για ΑΠΕ
1428/2015 ΣτΕ (654609, ΝΟΜΟΣ)
[ΑΣΠΗΕ Καφηρέα - Επενδυτικά σχέδια μεγάλης κλίμακας για ΑΠΕ]
Προστασία περιβάλλοντος και προϋποθέσεις χορήγησης άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικό πάρκο. Η αίτηση ακύρωσης κατά της απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης εκδικάζεται από το Ε’ Τμήμα του ΣτΕ. Απαράδεκτα προσβάλλονται η γνωμοδότηση της ΡΑΕ και η θετική γνώμη της ΕΥΠΕ ως στερούμενες εκτελεστότητας. Η χορήγηση αδείας παραγωγής συνδέεται με τη σκοπιμότητα του έργου, ενόψει κριτηρίων κυρίως οικονομικής φύσεως, ενώ καθορίζεται γενικώς ο τόπος για την άσκηση της δραστηριότητας, αρκεί να διαπιστώνεται η δυνατότητα, έστω, εξασφάλισης της επίμαχης θέσης. Η ακριβής θέση της μονάδας καθορίζεται με την άδεια εγκατάστασης, που χορηγείται στον κάτοχο αδείας παραγωγής. Στο πρακτικό της συνεδρίασης της ΡΑΕ αναφέρονται τα πρόσωπα που έλαβαν μέρος στη συνεδρίαση, η ιδιότητά τους και η μειοψηφία. Για την έκδοση της θετικής γνωμοδότησης της ΕΥΠΕ ελήφθη υπόψη το Ειδικό Πλαίσιο ΑΠΕ. Για τη χορήγηση αδειών παραγωγής σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως περιοχές με κορεσμένο δίκτυο ακολουθείται η προβλεπόμενη στον Κανονισμό του 2007 διαδικασία, που, όμως, δεν εφαρμόζεται αν με την υποβαλλόμενη αίτηση προτείνεται η σύνδεση των σταθμών να πραγματοποιηθεί σε περιοχή με μη κορεσμένο δίκτυο. Θέματα που αφορούν τον προγραμματισμό ανάπτυξης του συστήματος δεν εξετάζονται κατά την έκδοση άδειας παραγωγής. Δεν παραβιάστηκαν οι διατάξεις για τη μέγιστη επιτρεπόμενη πυκνότητα αιολικών εγκαταστάσεων σε επίπεδο πρωτοβάθμιου ΟΤΑ. Απορρίπτεται η αίτηση ακύρωσης.
ΑΣΠΗΕ ΚΑΦΗΡΕΑ. ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΓΙΑ ΑΠΕ. ΧΡΗΣΗ
ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΟΣ ΑΔΙΑΘΕΤΩΝ Α/Γ. ΑΔΕΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ.
H
χορήγηση αδείας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές
συνδέεται με τη σκοπιμότητα του έργου, εν όψει κριτηρίων κυρίως
οικονομικής φύσεως, δεν καθορίζεται δε με την άδεια αυτή η ακριβής θέση
της εγκαταστάσεως, αλλά γενικώς ο τόπος για την άσκηση της
δραστηριότητας. Η ακριβής θέση της μονάδος καθορίζεται με την άδεια
εγκαταστάσεως, η οποία χορηγείται στον κάτοχο αδείας παραγωγής που
υποβάλλει και φάκελο, ο οποίος περιλαμβάνει τα δικαιολογητικά για την
έγκριση επεμβάσεως, όταν αυτή απαιτείται σύμφωνα με τις διατάξεις της
δασικής νομοθεσίας, της αδείας δε εγκαταστάσεως προηγείται έγκριση
περιβαλλοντικών όρων στηριζομένη σε μελέτη, η οποία καταρτίζεται κατά
τις οικείες διατάξεις χωρίς δεσμεύσεις από το ότι έχει ήδη εκδοθεί η
άδεια παραγωγής. Στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής προεκτίμησης και
αξιολόγησης, γνωμοδοτήσεις που εκδίδονται μετά τη θέση σε ισχύ του
Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, πρέπει να είναι σύμφωνες με
τις διατάξεις του, ανεξάρτητα από τον χρόνο υποβολής της σχετικής
προμελέτης και από τη δυνατότητα επανελέγχου ως προς τη συμφωνία με το
Ειδικό Πλαίσιο στο στάδιο εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων. Η ένδικη
γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) απαραδέκτως
προσβάλλεται ως στερουμένη εκτελεστότητος, ομοίως δε στερείται
εκτελεστότητος και συνεπώς απαραδέκτως προσβάλλεται και η ένδικη θετική
γνωμοδότηση της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ), που συνιστά απλή
γνωμοδότηση, με την οποία παρέχεται απλώς η δυνατότητα υποβολής Μελέτης
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, χωρίς να προκύπτει από την ως άνω
προκαταρκτική εκτίμηση, οποιαδήποτε δεσμευτικότητα ακόμη και ως προς το
κατ΄ αρχήν επιτρεπτό και τη θέση του προτεινομένου έργου καθώς τα
στοιχεία αυτά θ΄ αποτελέσουν αντικείμενο συνολικής εκτίμησης της
Διοικήσεως, η οποία θα διαμορφωθεί με βάση τη μελέτη που θα υποβληθεί
για να εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι. Τα ονόματα των παρισταμένων
μελών, η ιδιότητά τους και τα ονόματα των μειοψηφούντων δεν απαιτείται
να αναγράφονται στο σώμα της πράξεως, την οποία εκδίδει συλλογικό
διοικητικό όργανο κατά την άσκηση γνωμοδοτικής αρμοδιότητος, αλλά τα
παριστάμενα κατά τη συνεδρίαση μέλη, η γνώμη της μειοψηφίας και το όνομα
των μελών που μειοψήφησαν δύνανται να προκύπτουν από το πρακτικό
συνεδριάσεως, η δε ιδιότητα των μελών του συλλογικού οργάνου μπορεί να
προκύπτει από άλλα στοιχεία του φακέλου, όπως η πράξη συγκροτήσεώς του.
Υπό το εφαρμοστέο στην παρούσα υπόθεση νομικό καθεστώς, στο στάδιο
αξιολόγησης της αιτήσεως για τη χορήγηση αδείας παραγωγής αρκεί η
διαπίστωση της δυνατότητας έστω εξασφάλισης της επίμαχης θέσεως, ενώ η
προσκόμιση αποδεικτικών στοιχείων για την εξασφάλιση του δικαιώματος
χρήσεως της θέσεως είναι απαραίτητη κατά το στάδιο χορηγήσεως της αδείας
εγκαταστάσεως. Ναι μεν η Εύβοια περιλαμβάνεται στις περιοχές με
κορεσμένο δίκτυο, σύμφωνα με απόφαση της ΡΑΕ, ωστόσο όπως αναφέρεται
στην ένδικη γνωμοδότησή της και στην προσβαλλομένη άδεια παραγωγής, για
τους επίμαχους αιολικούς σταθμούς προβλέπεται αυτόνομος τρόπος σύνδεσης
με το Διασυνδεδεμένο Σύστημα, με ανεξάρτητη και αυτοτελή σύνδεση στο ΚΥΤ
Παλλήνης μέσω υποβρυχίου καλωδίου και υπόγειας γραμμής μεταφοράς.
Επομένως αφ΄ ενός μεν η σύνδεση των επίμαχων σταθμών θα πραγματοποιηθεί
στο μη κορεσμένο ηπειρωτικό δίκτυο, αφ΄ ετέρου δε δεν είχαν εν
προκειμένω εφαρμογή οι διατάξεις του Κανονισμού έτους 2007, με τις
οποίες προβλέπεται συγκριτική αξιολόγηση αιτήσεων υλοποίησης έργων σε
περιοχή με κορεσμένο δίκτυο. Tο σύνολο των ενδίκων αιολικών πάρκων
θεωρούνται Επενδυτικό Σχέδιο Μεγάλης Κλίμακας για ΑΠΕ κατ΄ άρθρο 19 ν.
3468/2006, που ορίζει ως Επενδυτικά Σχέδια Μεγάλης Κλίμακας εκείνα με
εγκατεστημένη ισχύ ίση ή μεγαλύτερη των 30 ΜWe ή συνολικού
προϋπολογισμού άνω των 30.000.000 ευρώ, χωρίς να προβλέπει την έκδοση
διοικητικής πράξεως για την υπαγωγή έργου στην κατηγορία αυτή
επενδυτικών σχεδίων. Κατ΄ άρθρο 7 παρ. 1α΄ του οικείου Ειδικού
Χωροταξικού Πλαισίου, ήταν επιτρεπτή για αιολικό πάρκο στην περιφέρεια
της Κοινότητας Καφηρέα Ν. Ευβοίας η χρήση του πλεονάσματος αδιάθετων
ανεμογεννητριών του Δήμου Μαρμαρίου, εφ΄ όσον κατά τα λοιπά δεν
προβάλλεται υπέρβαση του ποσοστού προσαύξησης της φέρουσας ικανότητας
που προβλέπεται από την ειδική αυτή διάταξη.
Όχι για το θέμα, αλλά για το ΣτΕ:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Παρακαλούμε διαβάστε, προωθήστε, κοινοποιήστε το Δελτίο Τύπου της Κίνησης για την Προστασία & Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας σχετικά με την απαράδεκτη απόφαση του ΣτΕ που απέρριψε την προσφυγή κατοίκων, τοπικών και περιβαλλοντικών συλλόγων κατά του έργου διευθέτησης του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας.
Στις 3/3/21 εκδικάζεται η δεύτερη προσφυγή κατά της οριοθέτησης, αφού το ΣτΕ έκρινε οτι η επικύρωση των οριογραμμών δεν έγινε νομίμως. Παρόλο που η απόφαση δίνει 6μηνη παράταση στο Υπουργείο για να προσκομίσει Προεδρικό Διάταγμα οριοθέτησης, μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχει εκδοθεί.
Αναλυτική κριτική αξιολόγηση της απόφασης του ΣτΕ, καθώς και την ίδια την απόφαση ΣτΕ2145/2020 μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Ευχαριστούμε για τη στήριξή σας στον αγώνα για τη διάσωση ενός από τα μεγαλύτερα φυσικά ρέματα της Αττικής!
Κίνηση για την Προστασία & Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας"
https://www.facebook.com/KPAMRR/posts/2807192756221928