Τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (Δημόσια Διαβούλευση)
[ΕΠΠΠΟ: Οι διαβουλεύσεις είναι σπουδαίες υποθέσεις. Όταν όμως λαμβάνονται υπόψη από το κράτος. Από την άλλη, πόσες πια διαβουλεύσεις να αντιμετωπίσουμε. Μας βομβαρδίζουν με μία διαδικασία -που επειδή την έχουμε δουλέψει πολύ- είναι κουρατική και επίπονη, τελικά όμως δεν την λαμβάνουν υπόψη.
Το πιο κάτω θέμα είναι πολύ μεγάλης σημασίας, αν γίνει με σωστούς όρους. Αν!]
Ανοίγει για το κοινό η διαβούλευση για τα Τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια
πηγή: Michanikos Online
Από σήμερα Τρίτη, 16 Ιουλίου 2024 ενεργοποιείται για το κοινό η ψηφιακή «Πλατφόρμα Συμμετοχής» για την κατάθεση σχολίων και απόψεων για τα Τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΤΠΣ και ΕΠΣ) του Προγράμματος Πολεοδομικής Μεταρρύθμισης «Κωνσταντίνος Δοξιάδης» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ειδικότερα, η νέα Πλατφόρμα Συμμετοχής (ΠΛαΣ,http://polsxedia.ypen.gov.gr/) που σχεδίασε η Γενική Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δίνει τη δυνατότητα σε κατοίκους και φορείς από όλη τη χώρα να καταθέσουν ηλεκτρονικά τις απόψεις, τους προβληματισμούς και τις ιδέες τους για το χωροταξικό και πολεοδομικό καθεστώς της περιοχής τους, στην οποία εκπονείται Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο ή Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Προγράμματος Πολεοδομικής Μεταρρύθμισης «Κωνσταντίνος Δοξιάδης» που εξελίσσεται στο 80% περίπου όλης της Επικράτειας.
Την παρουσίαση της Πλατφόρμας σε 450 μελετητές και αυτοδιοικητικούς -από όλη τη χώρα- πραγματοποίησαν, μέσω τηλεδιάσκεψης, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, ο αρμόδιος Υφυπουργός, κ. Νίκος Ταγαράς, ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, ο Εθνικός Συντονιστής Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Γεώργιος κ. Γκανασούλης και διοικητικά στελέχη του Υπουργείου. Στην παρουσίαση αναδείχθηκαν οι δυνατότητες και ο κρίσιμος ρόλος της συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία εκπόνησης των Πολεοδομικών Σχεδίων.
Σκοπός της λειτουργίας της Πλατφόρμας Συμμετοχής είναι να διασφαλίσει ότι η τοπική γνώση και οι συλλογικές ανάγκες θα καταγραφούν και θα αξιολογηθούν εγκαίρως, συνεισφέροντας έτσι στις μελέτες των Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων της εκάστοτε περιοχής.
Σημειώνεται ότι το Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων «Κωνσταντίνος Δοξιάδης» που εξελίσσεται με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αφορά στην εκπόνηση των μελετών ΤΠΣ και ΕΠΣ, στόχο έχει να αποκτήσουν πολεοδομικό σχέδιο και κανονισμούς ρύθμισης του χώρου, η συντριπτική πλειονότητα των Δημοτικών Ενοτήτων της χώρας. Ως εκ τούτου, αποτελεί ένα σύνθετο έργο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, συμμετοχικές διαδικασίες και κοινωνική διαβούλευση. Αυτές οι διαδικασίες ενθαρρύνονται και διευκολύνονται από τη νέα Πλατφόρμα Συμμετοχής, εκφράζουν το δημοκρατικό προγραμματισμό σε τοπικό επίπεδο και διασφαλίζουν τον οριζόντιο συντονισμό της διοίκησης.
Μέσω της Πλατφόρμας Συμμετοχής, στη διεύθυνση http://polsxedia.ypen.gov.gr/, πολίτες και εμπλεκόμενοι φορείς μπαίνοντας στην ηλεκτρονική διεύθυνση μπορούν:
Να υποβάλλουν τις ιδέες και τις προτάσεις τους, από τα πρώτα μόλις βήματα της μελέτης, για την καλύτερη αντιμετώπιση τοπικών προκλήσεων και προβλημάτων.
Να ενημερωθούν και να σχολιάσουν τα προτεινόμενα εναλλακτικά σενάρια ανάπτυξης του πρώτου σταδίου εκπόνησης της μελέτης για την περιοχή τους.
Με αυτό τον τρόπο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιδιώκει να καταστήσει πιο ουσιαστική τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων και του κοινού και να διασφαλίσει διαφάνεια και ενσωμάτωση των απόψεων της τοπικής κοινωνίας στις πολεοδομικές προτάσεις. Όλα τα σχόλια που υποβάλλονται από το κοινό κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της Πλατφόρμας Συμμετοχής, καταγράφονται και διαβιβάζονται για αξιολόγηση στους αναδόχους μελετητές.
Οι απόψεις, οι ιδέες και οι προτάσεις του κοινού είναι εξαιρετικής σημασίας καθώς πληροφορούν, παρέχουν νέες προοπτικές για την επίλυση των υπό εξέταση ζητημάτων, εκφράζουν ανάγκες και ισχυροποιούν τις μελέτες.
Η Πλατφόρμα Συμμετοχής είναι ένα ανεξάρτητο εργαλείο για τη συλλογή τοπικής γνώσης κατά το πρώτο στάδιο εκπόνησης της μελέτης και δεν πρέπει να συγχέεται με την επίσημη διαδικασία διαβούλευσης, η οποία ακολουθεί σε επόμενο στάδιο, στο πλαίσιο της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Για την υλοποίηση του έργου έχουν αξιοποιηθεί πόροι με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι οποίοι προβλέπονται για την ενίσχυση των συμμετοχικών παρεμβάσεων στη διαδικασία του χωρικού σχεδιασμού. Η Πλατφόρμα είναι προσβάσιμη από ηλεκτρονικό υπολογιστή και από κινητές συσκευές.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε: «Η μεταρρύθμιση για τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια του Προγράμματος Πολεοδομικής Μεταρρύθμισης “Κωνσταντίνος Δοξιάδης” ξεκίνησε και την υλοποιούμε, στην ουσία, από το 2021, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αποτελεί ίσως την πιο σημαντική και την πιο δύσκολη πολεοδομική παρέμβαση που γίνεται στην Ελλάδα, από καταβολής του ελληνικού κράτους. Είναι σημαντική, διότι ποτέ σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα δεν ολοκληρώνεται τόσο μεγάλος αριθμός πολεοδομικών σχεδίων και μάλιστα αυτής της χωροταξικής σημασίας. Και είναι δύσκολη, διότι αποφάσεις που υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να λάβουμε στο χρονικό διάστημα δεκαετιών -γιατί ο πολεοδομικός σχεδιασμός εξελίσσεται με αυτού του είδους του χρονικούς ορίζοντες- θα πρέπει να ληφθούν από τους μελετητές, από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, από την κεντρική πολιτική εξουσία και από το Συμβούλιο της Επικρατείας εντός 2 – 2,5 ετών. Αυτό καθιστά απολύτως αναγκαία την καλύτερη δυνατή επικοινωνία μεταξύ μας. Και η πλατφόρμα που εγκαινιάζουμε έχει πολύ μεγάλη σημασία, ακριβώς διότι είναι ένα από τα “εργαλεία” με τα οποία θα επιχειρήσουμε να επιταχύνουμε και να υλοποιήσουμε κατά το δυνατόν αποτελεσματικά αυτή την πολύ μεγάλη δουλειά που έχουμε μπροστά μας. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσοι έχουν δουλέψει για την υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας. Και ιδιαίτερα, τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκο Ταγαρά και τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιο Μπακογιάννη. Έχει γίνει πάρα πολύ δουλειά, για να φτάσουμε μέχρι εδώ και συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις αυτής της σπουδαίας, πολεοδομικής μεταρρύθμισης».
Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Νίκος Ταγαράς, σημείωσε: «Η εκπόνηση των Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων είναι η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση οργάνωσης του χώρου, που έχει υπάρξει στην πατρίδα μας, καθώς οτιδήποτε εξελίσσεται ως έργο στη χώρα μας στηρίζεται σε αυτή τη δυνατότητα, σε αυτόν τον σχεδιασμό. Η Πλατφόρμα Συμμετοχής αφορά περί το 80% της Επικράτειας, δηλαδή 829 Δημοτικές Ενότητες από τις συνολικά 1.035, για τις οποίες ο χωροταξικός – πολεοδομικός σχεδιασμός βρίσκεται σε εξέλιξη. Με αυτό το ψηφιακό εργαλείο διευρύνουμε τη δυνατότητα της διαβούλευσης, της ενημέρωσης αλλά και της ευαισθητοποίησης των πολιτών για τον σχεδιασμό του μέλλοντος της περιοχής τους.
Παρέχουμε επίσης τη δυνατότητα στους μελετητές σε ό,τι εξελίσσεται σχεδιαστικά, να έχουν πολύπλευρη γνώση των ζητημάτων και των ιδιαιτεροτήτων των τοπικών κοινωνιών κάθε περιοχής μελέτης. Είμαστε εδώ και προσκαλούμε τους πολίτες να συμμετάσχουν μαζί μας για το μέλλον της πατρίδας μας. Είμαστε όλοι, ο καθένας από τη θέση ευθύνης του στην ελληνική κοινωνία κρίκοι της ίδιας αλυσίδας, με στόχο να κερδίσουμε όλοι μαζί, όπως συνηθίζω να λέω, το μεγάλο εθνικό μας στοίχημα, την οργάνωση του χώρου με ασφάλεια δικαίου. Βάζοντας τάξη στον χώρο, προστατεύοντας το Περιβάλλον αλλά και το δικαίωμα της ιδιοκτησίας. Σχεδιάζοντας σήμερα το μέλλον της πατρίδας μας».
Α' μέρος
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιευκρινίσεις του ΣτΕ για τους όρους, περιορισμούς δόμησης και χρήσεις γης οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων
Σε ανακοίνωσή του το ΣτΕ αναφορικά με τα πρακτικά επεξεργασίας του ΣτΕ για την οριοθέτηση των οικισμών αναφέρει:
Με τα ΠΕ 74/2024 και 17/2025 κρίθηκε νόμιμο με παρατηρήσεις σχέδιο διατάγματος με αντικείμενο τον καθορισμό κριτηρίων, τρόπου και διαδικασιών οριοθέτησης των οικισμών της Χώρας με πληθυσμό κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων, περιλαμβανομένων και των προϋφιστάμενων του 1923, καθώς και τον καθορισμό χρήσεων γης και γενικών όρων και περιορισμών δόμησης.
Με το εν λόγω σχέδιο αποσκοπήθηκε η ενοποίηση δύο διαφορετικών νομοθεσιών που ισχύουν σήμερα, από τις οποίες η μία, του έτους 1981, ρυθμίζει τους οικισμούς πριν το 1923 (διότι τότε εισήχθη η νομοθεσία περί σχεδίων πόλεων) και η άλλη, του 1985, ρυθμίζει τους οικισμούς που είναι μεταγενέστεροι του 1923, φέρονται απογεγραμμένοι ως αυτοτελείς σε απογραφή προ του έτους 1983 (συγκεκριμένα προ της 14.3.1983, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 1337/1983) με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων και οι οποίοι εξακολουθούν, κατά την εκάστοτε τελευταία απογραφή, να έχουν πληθυσμό κάτω των 2000 κατοίκων (από 2.3.1981 π.δ. και από 24.4.1985 π.δ. αντιστοίχως).
Κρίθηκε δε ότι νομίμως προτείνεται από την άποψη αυτή το σχέδιο διατάγματος, εφόσον διαλαμβάνονται ειδικές ρυθμίσεις για τους προϋφιστάμενους του 1923 οικισμούς, οι οποίοι υπάγονται σε ειδικό καθεστώς προστασίας, ομοίως, δε, και ως προς τους παραδοσιακούς οικισμούς, για τους οποίους επίσης προβλέπονται ειδικότερες ρυθμίσεις.
Με τα ανωτέρω ΠΕ, μεταξύ άλλων, κρίθηκαν τα εξής:
1. Στο Κεφάλαιο Α του σχεδίου με τίτλο "Καθορισμός ορίου οικισμού" περιλαμβάνονται ρυθμίσεις, ως προς τα κριτήρια και τον τρόπο οριοθέτησης των οικισμών, που είναι δεσμευτικές για τον μελετητή αλλά και τη Διοίκηση που θα εγκρίνει την οριοθέτηση. Η έγκριση αυτή μπορεί να γίνει είτε αυτοτελώς, να πρόκειται, δηλαδή, για απλή οριοθέτηση, είτε να γίνει στο πλαίσιο της έγκρισης Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, το οποίο εντάσσεται στη διαδικασία του πολεοδομικού σχεδιασμού και αποτελεί το πρώτο του στάδιο.
2. Ως προς την πρόβλεψη Ζωνών εντός του ορίου του οικισμού (Α-συνεκτικό τμήμα προϋφιστάμενο του 1923, Β-συνεκτικό τμήμα που δημιουργήθηκε από το 1923 έως το 1983 και Β1-διάσπαρτο τμήμα αυτού) κρίθηκε ότι και αυτή προτείνεται νομίμως. Κρίθηκε, ειδικότερα, ότι ήταν ορθή και νόμιμη η διαπίστωση του Υπουργείου για την ανάγκη να καθιερωθεί διάκριση ζωνών εντός του οικισμού και να θεσπιστούν διακριτοί όροι και περιορισμοί δόμησης ανά ζώνη, με βάση τον χρόνο δημιουργίας και τα ειδικότερα χαρακτηριστικά της καθεμιάς ή και της πολεοδομικής συγκρότησής του (συνεκτικά, διάσπαρτα τμήματα κλπ). Κρίθηκε ότι αυτό συμβάλλει στην προστασία του προϋφιστάμενου του 1923 τμήματος ή τμημάτων του οικισμού, στη διατήρηση της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας, της βιωσιμότητας και ενίσχυσης της ανθεκτικότητάς του.
συνεχίζεται
Β΄ Μέρος
Διαγραφή3.Ως προς τη Ζώνη Γ, όμως, οι σχετικές διατάξεις τους σχεδίου κρίθηκαν μη νόμιμες. Κατά την προτεινόμενη ρύθμιση στην εν λόγω Ζώνη θα περιλαμβάνονταν εκτάσεις (πλην δασικών και εν γένει προστατευόμενων περιοχών) που όχι μόνον είχαν περιληφθεί εντός οριοθετήσεων που είχαν γίνει στο παρελθόν αναρμοδίως (κυρίως με νομαρχιακές αποφάσεις) και όχι με π.δ., αλλά και δεν είχαν τις προϋποθέσεις να ενταχθούν εντός του ορίου οικισμού, σύμφωνα, άλλωστε, με τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στις νομίμως προτεινόμενες ρυθμίσεις του ίδιου του σχεδίου. Στην πραγματικότητα επρόκειτο για εκτάσεις που βάσει των χαρακτηριστικών τους θα έπρεπε να βρίσκονται εκτός των ορίων οικισμού, και οι οποίες θα ήταν δομήσιμες μόνο βάσει των διατάξεων για την εκτός σχεδίου δόμηση. Σε κάθε δε περίπτωση, ακόμη, δηλαδή και αν αυτές θεωρούνταν ως εντός οικισμού, πρόκειται για εκτάσεις που δεν είναι όλες δομήσιμες είτε διότι δεν έχουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο (νομίμως αναγνωρισμένο με πολιτειακή πράξη) είτε για λόγους αρτιότητας ή άλλους λόγους. Όπως κρίθηκε, η αναγνώριση της Ζώνης Γ θα συνιστούσε κατ'ουσία επέκταση οικισμού (η οποία θα διευκόλυνε τη δόμηση -με μικρότερες αρτιότητες κ.λπ. -, χωρίς η ζώνη αυτή να έχει πολεοδομηθεί με καθορισμό κοινόχρηστων χώρων κ.λπ.), η οποία απαγορεύεται ρητά τόσο στον εξουσιοδοτικό νόμο (άρ. 12 ν. 4759/2020) όσο και στις διατάξεις του ίδιου του σχεδίου, που αφορά αποκλειστικά στην αποτύπωση των ορίων των οικισμών και όχι επέκτασή τους. Η εν λόγω επέκταση, βέβαια, δεν αποκλείεται, αλλά είναι δυνατή μόνο κατόπιν προηγούμενης πολεοδόμησης των εκτάσεων που αφορά η επέκταση, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον νόμο (άρ. 12 παρ. 6 και 8 ν. 4759/2020). Απαραίτητη προϋπόθεση για την πολεοδόμηση αυτή είναι η προηγούμενη θεσμοθέτηση εγκεκριμένου ΤΠΣ (ή ΕΠΣ) και, μέχρι την έγκριση των σχεδίων αυτών, η ύπαρξη εγκεκριμένου ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ, που προέβλεπε η νομοθεσία ήδη από τα έτη 1983 και 1997, ενώ για την έγκριση της πολεοδόμησης και επέκτασης οικισμού εφαρμόζονται ειδικές διατάξεις (άρ. 31 παρ. 1 ν. 4067/2012, άρ. 19 ν. 2508/1997, άρ. 89 παρ. 2 ΚΒΠΝ). Εξάλλου, εάν η Διοίκηση κρίνει αναγκαία και σκόπιμη την επέκταση των ορίων των οικισμών της Χώρας για την οικιστική ή άλλου είδους αξιοποίησή τους, θα πρέπει να προωθήσει κατά προτεραιότητα την πολεοδόμηση των αναγκαίων εκτάσεων για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα και σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που τίθενται στις σχετικές διατάξεις. Πράγματι, μόνο μέσω της πολεοδόμησης εξασφαλίζονται οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι καθώς και οι αναγκαίες υποδομές για την οικιστική αξιοποίηση των εν λόγω εκτάσεων σε συνθήκες ικανές να καλύψουν τις ανάγκες των κατοίκων τους από άποψη υγιεινής, ασφάλειας, οικονομίας και αισθητικής, δηλαδή εξασφαλίζονται οι βέλτιστες δυνατές συνθήκες διαβιώσεως αυτών, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο άρθρο 24 παρ. 2 του Συντάγματος.
συνεχίζεται...
Γ' Μέρος
ΑπάντησηΔιαγραφή4. Το Κεφάλαιο Β του σχεδίου για τους όρους, περιορισμούς δόμησης και χρήσεις γης εντός οικισμού περιλαμβάνει ρυθμίσεις που σε μεγάλο βαθμό επαναλαμβάνουν ήδη ισχύοντες κανόνες δικαίου. Επισημάνθηκε, όμως, από το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι πρόκειται για διατάξεις που συνιστούν κατ’αρχήν το πλαίσιο καθορισμού όρων και περιορισμών δόμησης και χρήσεων γης των οικισμών, απευθύνονται δε προς τους μελετητές που συντάσσουν τις απαιτούμενες προς τον σκοπό αυτό μελέτες. Οι μελέτες αυτές θα πρέπει να κινηθούν στο πλαίσιο που καθορίζει το διάταγμα, να διατυπώσουν τη σχετική πρόταση πολεοδομικού κανονισμού του οικισμού ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη φυσιογνωμία του και, στη συνέχεια, να την υποβάλουν προς τη Διοίκηση για έγκριση. Ως εκ τούτου, οι εν λόγω διατάξεις δεν επιτρέπεται να εφαρμόζονται ευθέως από τις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης για την έκδοση οικοδομικών αδειών χωρίς να έχει προηγηθεί η έκδοση του διατάγματος οριοθέτησης του οικισμού.
https://www.michanikos.gr/index/articles/%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%81%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1/%CE%B4%CE%B9%CE%B5%CF%85%CE%BA%CF%81%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%84%CE%B5-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82-%CF%8C%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%82-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%8D%CF%82-%CE%B4%CF%8C%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%B3%CE%B7%CF%82-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8E%CE%BD-%CE%BA%CE%AC%CF%84%CF%89-%CF%84%CF%89%CE%BD-2000-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%AF%CE%BA%CF%89%CE%BD-r16238/